Jump to content

22WMR kapping av løp


338lars

Recommended Posts

Jeg har en Marlin 882ssv i .22WMR som jeg vurderer demper på.

Men synes løpet er litt tungt og langt slik det er idag. Har ikke rifla her så har ikke mål på løpet, men det er et tykt varmintløp.

 

Skyter i hovedsak RWS 50grain blyspiss og ønsker ikke å tape mye hastighet.

Noen som har tanker om hvor langt løp man "trenger"?

Link to comment
Share on other sites

22 WMR ligger på lavt trykk med tregt krutt, så du vil tape en del, samt at du kan få problemer med mye uforbrent krutt i demperen om du går veldig kort. Skal den kun brukes på jakt løser du dette greit med å blåse i demperen for hver tur. Erfaringer fra Anschutz med 47 cm løp. Kronograferte aldri, så hvor mye du taper vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

noen erfaring med best mulig demping av .22wmr ?

sett bilde av sonic 45 montert på et 455 varmint løp som var kappet 6cm og dreid 18/1 gjenger med demper montert låg dempern 12mm unna stokken,

 

eller er det kansje før mye dia og rom i 45 til og bli noe mere stille med .22wmr? (evnt tmd 45)

 

sonic 35 og tmd 35 var før tynn til løpet =/ og subsonic 35 og cmm-4 rimfire er jo begge frontmontert med 1/2 " x 20"

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har cronografert børsa til Fatdog med 47 løp og demper å resultatet ble følgende:

 

CCI Gamepoint gikk på gjennomsnitt 545ms

CCI TNT gikk på gjennomsnitt 673ms

CCI FMJ gikk på gjenn0omsnitt 568ms

 

Alle tester ble gjort med 10 skudd og variasjonene var 11ms som størtste avvik fra TNT.

 

MVH

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

22 WMR ligger på lavt trykk med tregt krutt, så du vil tape en del, samt at du kan få problemer med mye uforbrent krutt i demperen om du går veldig kort.

 

Vet ikke hvorfor, men jeg har bestandig innbilt meg at .22WMR er ladet med rel. hurtig krutt: Stort kaliber i forhold til hylsevolum, og totalt sett lite hylsevolum. Ikke helt ulikt en rekke pistol/revolverkaliber.

 

Har jeg altså tatt feil..?

 

Noen som drister seg til å plassere .22WMR-krutt inn i f.eks Norma sin tabell over rel. brennhastighet?

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt. Vil tro det er tregt i forhold til normalt med det forholdet mellom kaliber og hylsevolum. Tingen er vek den at det finnes alt for mange gamle og dårlige børser i kaliber, som ikke tåler høyere trykk. Er ikke sikker, men baserer teorien på mengde uforbrent krutt i demperen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...