Jump to content

Valg av rifle


brinchi

Recommended Posts

Førstegangsrifla mi var ei Tikka T3 Lite i kaliber 6,5x55. Jeg fikk aldri sjansen til å felle noe vilt med den, så i den sammenheng må jeg melde pass. Men jeg brukte den en del på banen og, selv med noe begrenset erfaring, må jeg si at det føltes som en veldig stødig og solid rifle. Jeg synes den var veldig brukervennlig og lett å håndtere. Veldig mye for pengene, men som sagt er jeg ingen erfaren rifleskytter :oops: . Jeg er sikker på at det er andre her som kan gå mer i detalj :wink:

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/rifler/tikka-t3-lite-6-5x55-1047734

 

Uansett, for et par års tid siden ervervet jeg meg en lux utgave Merkel KR1 i kaliber 30-06. Denne er ganske dyr, men Rogne Våpen har for tiden et supertilbud gående: http://www.rognevapen.no/Merkel_-.php

Rifla har en løpslengde på 56,5cm, som gjør den godt egnet som hundførerrifle. Den har relativt kort hevarmsløft (40* tror jeg), og er lett å lade om og behagelig å skyte med. Fin samling på skivene. Vekta er 2,9 kilo uten kikkert, og kikkertfestene er konstruert slik at kikkerten er lett å ta av om nødvendig. Hadde et par klikk i fjor vinter, noe jeg tror skyldtes kulden, da jeg skjøt på skiver i 15 minusgrader.

 

Vel, dette er de to riflene jeg har brukt, og er fornøyd med begge. Bare klag hvis anmeldelsen var dårlig, så skal jeg prøve å fiske opp mer informasjon :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg rifle til å jakte elg (førstegangsrifle).

Det hjelper selvsagt på om du har ett budsjett og om du skal ha kikkert, demper osv :)

 

Mitt budsjett var på 12 000,- og inneholdt mye. Derfor var det uaktuelt å kjøpe nytt. Leita ganske lenge men fant til slutt drømmevåpenet på bruktmarkedet (bruktmarkedet er ganske stort på våpenfronten) :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt litt mer penger og skulle kjøpt meg nytt våpen ville jeg mest sannsynlig kjøpt meg en Schultz & Larsen.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27843569

Linken er bare ett eksempel, finnes i mange ulike utgaver.

Jeg hadde en ett år gammel Schultz & Larsen victory DL med passe god kikkert og hausken demper på hånda til 11 000,- men klarte å la være å kjøpe den :shock:

Link to comment
Share on other sites

klikket kommer nok heller av at fettet rundt tennstempelet blir tykkere å gir mer motstand i kulde

 

Enig! Børsa mi klikket på hjort i fjor :evil: (rakk to klikk før den gikk videre). Etter å ha tatt sluttstykket en omgang innvendig med 5-56, smalt det uten problem i 15 minus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...