Jump to content

Kahles og Schmidt & Bender


trondar

Recommended Posts

Har etter lange overveielser kommet fram til at jeg vil oppgradere kikkersiktet på jaktrifla til noe av mer kjent sentraleuropeisk kvalitet. Går stort sett på drivjakt (med innslag av bukkejakt samt skumringsjakt på hjort), og har derfor kommet fram til at jeg vil prøve 1,5-6x42. Har hatt 3-9x40 tidligere, og har ved gjentatte anledninger sett mer pels enn dyr og bakgrunn. Synes både Zeiss og Swarovski blir hakket for dyre, og har derfor sett på Schmidt & Bender Zenith og Kahles Helia C. Regner med disse vil være mer enn gode nok for mitt bruk.

 

Begge modellene kan fås for 8000 kr, så da koker det ned til egenskapene. Har lest det meste som står på diverse forum om disse to, og sitter igjen med inntrykket av at begge skal være gode både optisk og mekanisk. Mange (spesielt utenlandske forum) nevner S&Bs evne til å tåle juling uten treffpunktendringer. Siden jeg går mye i ulendt terreng er dette en aktuell problemstilling for meg. Har ikke hatt problemer med treffpunktendringer i min Nikon Monarch 3-9x40 heller, men er alltid kjedelig når du lurer på om rifla fortsatt går rett... Lurer dermed på om noen har erfaringer med "slagfasthet" hos en eller begge produsenter.

 

Ser at Kahles skryter mye av sitt store synsfelt, men at de må se seg slått av bla. Zeiss. S&B skal etter hva jeg har forstått være enda verre enn Kahles på dette. Hvor mye utgjør synsfeltet når jeg uansett skyter med begge øyne åpne?

 

Har i tillegg spekulert noe på retikkel. Har tenkt å gå for tysk nr. 4, men begge produsenter leverer to typer. Kahles: 4 og A4, S&B: A4 og A7. Forskjellen ligger i avstanden mellom de tykke stolpene. Har ingen forhandlere av S&B i nærheten (Trondheim) som jeg vet om, og synes deres A4 ser ut til å være veldig "trang". Samtidig vil vel dette gjøre siktet bedre på raske skudd, samt i skumring. Noen som har erfaringer med disse retikkelutgavene?

Link to comment
Share on other sites

Bare til opplysning. Du mener Swarovski er for dyrt. Jeg kjøpte nettopp to sikter ifra usa til ca 11 000,-

I Norge koster det ca 14 000 for ett. Om du ser på amerikanske butikker får du mye mer å velge i for den prisramma du har satt deg.

 

Høres utrolig billig ut.

Har du noe imot å fortelle hvilke sikter dette gjelder og hvilken forhandler du benyttet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...