Jump to content

Uregistrert hagle som skal overdras som arv


barerobert

Recommended Posts

Jeg har en arbeidskollega som har en hagle han bruker ulovlig på jakt.

Han har etter eget sigende fått den hos faren som forskudd på arv som i sin tid kjøpte hagla uten at den var registreringspliktig.

Han har spurt om å få være me på jakt, men det skal han bare glemme så lenge ting ikke er på stell så vi tenkte å hjelpe ham med å få tatt jegerprøven og så få registert hagla på seg selv.

Vi har satt som krav at han gir hagla tilbake til faren i mellomtiden.

 

Hvordan er det i slike situasjoner med tanke på overdragelse av hagler?

Man har en far som har en hagle han ikke lenger bruker, men den er ikke registrert og man ønsker å få dette til.

Hvor begynner man? Jegerprøven? Faren registrerer hagla på seg selv i mellomtida?

Link to comment
Share on other sites

1: Hagle kjøpt av far før 1. oktober 1990 er der ikke krav til at far skal registrere (den er lovlig i hans eie, og kalles Lovlig uregistrert Hagle).

2: Om sønn var 18 år (eller mer) før 1. oktober 1990, og hevder han fikk hagla i arv den gang. Er hagla i dag lovlig i hans eie.

3: Om Sønn har løst jaktkort (statens) for jakt før krav om jegerprøve ble til (husker ikke dato), og kan bevise dette. Skal han føres inn i jegerregisteret uten å ta jegerprøven.

Link to comment
Share on other sites

Kan rett familielinje hoppe over et ledd også? Altså gjelder det ved arv fra besteforeldre, eller kun fra foreldre? Er noen våpen fra min avdøde bestefar jeg gjerne skulle ha overtatt, både på grunn av nytteverdien og affeksjonsverdien. Greit å vite om jeg da må betale for søknaden eller ikke, ikke garantert at slikt blir opplyst ved det lokale våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...