Jump to content

Min første rifle


telang

Recommended Posts

Fikk idag min første rifle i hus. En Savage Stevens 200 i kaliber .223.

Det er jo en enkel og rimelig sak, og såvidt jeg har forstått skal de skyte greit. -Men, jeg tror jeg vil få lyst til å modifisere avtrekket etterhvert for å få det litt lettere. I utgangspunktet er jo ikke denne ment å skulle justeres, men jeg mener å ha lest at folk har fått det til.

Er det noen som vet hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Fant nettopp ut av det med avtrekkerjustering. Fjæren er rett og slett en bit pianotråd som holdes i spenn av en liten skrue. Denne har låsehakk for hver 1/4 omdreining. justerte ut en omdr og det ble noe lettere. har ikke egnet vekt til å måle med, men vil ikke løsne mer da jeg er redd det vil gjøre mekanismen ustabil om jeg går for langt. Et annet alternativ kan være å klippe til å sette inn en tynnere tråd/fjær og beholde original forspenning?

 

-Er det forresten vanlig å finne spor av gravrust på nye rifler? Det var noen spor av det her og der på min som kom frem ved demontering...

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Jeg skal ta en prat med en børsemaker ang avtrekkermekanismen.

 

Når det gjelder det jeg tror er spor av rust skal jeg sjekke nærmere neste gang jeg plukker den helt fra hverandre igjen. Det er uansett ikke noe problem og heller ikke synlig til vanlig.

 

Nå må jeg først og fremst få noen flere skudd igjennom rifla og prøve å finne ut hva slags ammo jeg skal bruke. Har sålangt skutt noen skudd med Sellier & Bellot 55gr på 140 meter, og ble ikke veldig imponert. -Men det kan godt være min egen skyld like mye som ammoen da jeg har skutt svært lite med rifle de siste 25 årene...

Skal prøve igjen til helgen på 100 meter og se hva jeg kan få til da. -Løpet har for øvrig en stigning på 1:9, kanskje jeg burde prøve tyngre kuler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...