Jump to content

Howa vs Tikka T3 6.5X55


Staurbakk

Howa Vs Tikka T3 6.5x55  

74 members have voted

  1. 1. Howa Vs Tikka T3 6.5x55

    • Howa 6.5x55
      18
    • Tikka T3 6.5x55
      56


Recommended Posts

Tikka kan du stort sett ta ut av asken med perfekt avtrekk legge oppi ein kikkertn og du er i svarten på 5 skudd,Howa har ett elendig avtrekk fra fabrikk og da koster det jo 12-1500 kr.det slipper du med tikka.

Men når Howaen e ferdig så er det ei knakande godt våpen,men ikke nevneverdigt billigare en ei Tikka.

Link to comment
Share on other sites

dette er ikke feilinformasjon,eit nytt avrekk må du ha i howaen,det orginale kan du justere fint men det er ikke stabilt nokk,så du sitter der med eit avtrekk som å klemme på en påse med potetmel.

Jeg fjøpte et timmy avrekk tll ca 1000 kr og ein børrsis vil sikkert ha 2-300 kr for å bytte det.

Hovaen har også en rifle stiging som foretrekker lettere kuler for å få best resultat.

vist du har råd så kjøp ei tikka t3 så slipper du sånne irriterende ting som howaen har,men som sagt haowa er ei veldig robost rifle som går meget godt når du får plukka bort halvfabrikater som avtrekk og dufinner den kula som den liker.

Men det kan jo hende at importøren allerede har bytta avtrekk og da er saken i en helt annen verden,

lykke til med valget :P

medvennlig hilsen Skattebo.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har erfaring med både Howa og Tikka T3. Har jaktet en del med både tikka og Howa og har endt opp med å selge Howa`en. Største forskjellen jeg opplevde var at Howa fikk problemer med avtrekket ved jakt i minusgrader/vinterjakt og at våpnet virket "regere" (tyngere å lade om etter skudd).Men på jakt om tidlig høst og revejekt i juli, agust og september så virket Howa`en bare OK men med noe ugjevt avtrekk. Tikka`en har jeg ikke hatt noe problemer med, bortsett fra at Tikka i 223rem kan være litt sær på vilken amo den liker og det gjelder stortsett amrikansk produsrte amo. Ellers har jeg ikke opplevd noe tull med Tikka T3, har to stk en i 6,5x55 og 223Rem begge har fungert meget godt til jakt og eller på skytebanen, meget god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha "lagat sønder" Howa'en min, vil jeg si at avtrekket kan være ustabilt til å begynne med. Men, etter å ha polert opp searen og justert det etter monteringen igjen, har det levert like jevnt som en politikkers valgløfter før valget.

Grunnen til at searen trengte polering, var små grader akkurat over "slippkantan" (vanskelig å se med det blotte øye, men så de helt tydelig med et kraftig lupe), og da er det ikke rart at det kjennes litt potetmel ut...

 

Så, å avskrive Howa på grunn av avtrekket, blir som å avskrive ei flott dame på grunn av feil sko... 8)

 

Men, er det noen som kan si hva Howa har gjort for å finne presisjonen på 6,5x55? De var kjent for å slite litt med dette for ei stund siden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...