Jump to content

Gamle patronsamlere


Gere

Recommended Posts

Jeg ser at det er mange gamle tråder fra patronsamlere her i portalen som har lagt ut lister over hva dere har (og ikke har/ønsker seg) Noen av listene er ikke oppdatert på flere år. Har dere sluttet å samle, eller er det bare at dere ikke oppdaterer? Jeg tillater meg å være så frekk å spørre rett ut om at hvis det er sånn at dere ikke samler noe særlig mer, har lyst til å donere eller selge noe av- eller hele samlinger til meg? :winke1: Hehe. Jeg har ikke så mange kronene å tilby, men svar her eller send PM, så får vi se......

 

Mvh Gere

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også gammel patronsamler men gikk tom for 15år siden. Patronsamling kan være så mangt, noen vil ha noen patroner i ei skuff eller hylle og blir overlykkelige om de får en villkatt-patron som noen har laget på gutterommet (gratis selvsagt). Mens andre går dyyypt inn i dette og bruker betydelige beløp for å skaffe seg supersjeldne originale gamle patroner/hylser mm.

Hver sin smak men jeg føler at de sistnevnte er helt fraværende her på forumet(?) Jeg har startet litt med ei nisje innen patroner igjen i sommer og regner meg mer som en historikker enn samler på dette feltet, selvsagt vil jeg gjerne ha patroner/hylser til samlingen men de betyr lite hvis jeg ikke kjenner noe om historikken. Da mener jeg : når hylsetypen/kaliberet ble lansert/aprobert, hvem som har laget patronen eller fått den laget for seg o.s.v., o.s.v. Det jeg nå forsker og samler på er primært norske sivile svartkrutt-riflepatroner, de vanligste av disse er jo 12mm Rem og 10,15, begge med militært opphav men mye brukt sivilt. Men der finnes en mengde andre i denne gruppen, kommer på åtte til i farten. Ellers så tar jeg med norske militære patrontyper, mest de eldste da blir det ikke så mange.

 

De fleste som samler patroner i en eller annen skala samler en av hvert kaliber, jeg vet ikke hva disse har av oppslagsverk og litteratur? Der finnes jo masse skrevet om patroner, selv kjøpte jeg ca 3,5 hyllemeter (350cm) av en gammel venn for kort tid siden, så jeg skulle dekke endel. Jeg hadde endel fra før også.

Om noen lurer på om jeg har Cartridges of the World, så har jeg minst 3 ulike slike men de blir ALDRI brukt som noe referanse. Jeg får meg aldri til å stole på noe av det som står der.

 

Jeg kan gjerne prøve å hjelpe folk med seriøse problemer. Er ellers meget interessert i å bytte til meg patroner/hylser som nevnt foran. Men også uhyre interessert i eldre norske kataloger 100år og eldre med jakt-, skyteutstyr

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei C.E.A. Ja jeg er vel av de som ikke bruker de helt store pengene på dette. Finner litt her og litt der. Jeg er mye på skytebanen, så der kommer jeg stadig borti folk som skyter med forskjellige våpen og ammunisjon.

Ellers så får jeg noen av noen som har hørt at jeg samler osv. Her på forumet deles og byttes det og. Mye greie folk.

Jeg har den fasinasjonen av alle de forskjellige patronene det har blitt lagd opp igjenom tidene. Noen mer vellykket ann andre..... Så jeg rett og slett prøver å se hvor mange jeg klarer å skaffe meg. Har mange år igjen, og kommer vel neppe i mål :(

Skjønner absolutt din fasinasjon også. Som du sier, så er samling så mangt. Og forskjellig folk er fornøyd med forskjellige ting. Derfor slang jeg ut denne råden her, siden jeg ser det er flere som har samlet på mange kalibre og lagt ut list her. Men at den har ligget død i flere år. Kanskje har de begynt å fasinere seg for andre ting. Som deg. Kanskje bare på bunnmerker på en type kaliber osv osv, og derfor ikke helt lenger har noe forhold til alle de forskjellige patronene som ligger i skuffen. Dem var det jeg tenkte på :D

Jeg har lista du sendte meg forresten. Skulle det dukke opp noe, så sier jeg ifra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...