Jump to content

skytestroppe ?


skoging

Recommended Posts

Bruker jegerstroppen av og til. Synes ikke det er noe stress å skyte uten, men skyter helt klart bedre med - spesielt om jeg ellers ikke ligger eller sitter optimalt. Bruker ofte andre reimer slik som belte, taubiter eller annet også om jeg ikke har med jegerstroppen på jakt.

 

Jeg har stor tro å trene mest mulig variert, og å bruke alt av forefallende hjelpemidler for mest mulig stabil stilling. Forstår ikke denne holdningen med at det automatisk gjør at man ikke kan skyte i en mindre optimal situasjon. Å bruke reim/stropp inn imellom er ikke nødvendigvis det samme som å gjøre seg avhengig av den.

Link to comment
Share on other sites

Barks har gode poeng, jeg har selv jegerstroppen.

 

Med denne skyter jeg enormt mye bedre (bedre enn med tofot), eller jeg skjøt enormt mye bedre. Nå skyter jeg bare mye bedre. :wink:

 

Det jeg har funnet ut er at riflestroppen var fin å trene med, og er selvsagt altid med på jakt. Men i praktisk bruk er den for tungvindt, da den må strammes på overarmen og stadig vekk glir ned (eller stryperblodsirkulasjonen). Jeg vet at flere har sydd slike inn i jaktjakkene sine, slik at reima henger og dingler når den ikke er i bruk (dette fungerer vistnok godt).

 

Tilbake til trening, trening med stropp virker for meg å bedre muskelminnet, slik at når jeg nå skyter uten så skyter jeg bedre en når jeg sammeligner med da jeg trente uten stropp. Trening med stropp kan altså for enkelte gi bedre resultat av selve treningen.

 

Slik jeg ser det i dag, er det beste valget for meg å bruke en geværreim som kan erstatte jegerstroppen på jakt. Dette da man i en ren jaktsituasjon, som oftest må prioritere hastighet og beveglighet. Med dette tenker jeg ikke på noen form for reim som må strammes rundt armen, men reimer som man bare vipper på utsiden av armen.

 

Vert å nevne (så folk vet hvor mye/lite de kan vektlegge mine erfaringer) er at jeg er en såpass dårlig skytter, at jeg kun skyter liggende eller sittende med anlegg på storvilt. Og skulle jeg ha prøvde meg stående på en låvedør, måtte det ha blitt med jegerstroppen på for i det hele å håpe på en treff.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jegerstroppen kom tilsendt i posten igår etter anbefaling fra flere herfra!

 

Bakgrunn er at jeg har anskaffet meg rifle og vært endel på banen. Har skutt endel "i mitt forrige liv" og var derfor forbauset over at liggende skytingen min var såpass dårlig. Storviltprøven måtte tas sittende for at jeg skulle være sikker på å treffe!!

Etter å ha opplevd alt dette så gikk jeg til anskaffelse av ett lutfgevær (noe sønnen i huset satte VELDIG stor pris på :smile: ), og vi har laget oss skytebane i hagen. Blink er satt opp og målet er jo å ha god samling innenfor 3 cm på ti meter Og tendensen er den samme der. Liggende skytingen er helt forferdelig dårlig. Den er så dårlig at det vil bare være flaks om jeg ville klart oppskytingen liggende!!

Til orientering så setter jeg uten problemer 5 skudd samlet innenfor 3 cm sittende og stående. Mens når jeg ligger så går våpenet i alle retninger!!

 

Så til skytestroppen som kom igår. Jeg monterte den, og tok frem rifle og la meg på stuegulvet. Ikke overraskende så ligger børsa MYE roligere med stroppen på, men jeg synes stroppen var noe ubehagelig og lurer på om jeg har den for stram?

Det var rett og slett vondt i hånda mellom tommel og pekefinger der reima ligger. Har jeg den for stram da, eller er det slik det skal være? (Hanske vil kanskje hjelpe litt da....)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...