Jump to content

Test av recurve: dravekt, pilvekt, hastighet og energi


M67

Recommended Posts

Det var så mye diskusjon om dravekter, energikrav, pilbaner, behovet for kraftige jaktbuer og så videre. Denne lille testen konkluderer ikke med noe som helst, men tilfører kanskje et par faktaopplysninger. Resultatet viser jo at jeg selv skyter med en tyngre bue enn jeg trodde, men også at 40J energikravet er godt og vel innefor rekkevidde med en recurve av moderat dravekt.

 

Del 1, her er en liten test av min primære bue, den jeg bruker mest, og som er mest behagelig å skyte med, og som nok vil være "to go" buen om buejakt var lov

 

Oppsettet, med kronograf, blink, osv.

12112011176.jpg

 

Buen og pilene

12112011177.jpg

 

Buen er en hybrid sak.

 

Streng

Strengen har jeg laget selv, av Brownells TS Plus-tråd, Det er en "flemish" (ikke endless loop) streng med 3 kordeller/15 tråder, den har en lang surrring på midten, 2 messing nockpunkter, og 4 lyddempere av strikkegarn. Med 625grs piler den nær lydløs, men det er ikke en rask streng - skal prøve en tynn streng om jeg finner den

 

Midtstykke

Midtstykket er et gammelt 1. gen. Hoyt Excel 21", det var rødt, men er sprayet svart med Quicklakk, egentlig er dette en barnebue, men den er populær hos buejegere da den er liten, og billig

 

Lemmer

Lemmene er Border Hex V, rene karbonfiberlemmer med trekjerne, 38# @ 70" står det på dem, de er altså 38pund, ved 28" på på en 70" bue (25" midtstykke)

Disse er meget høytytende (hastighetsmessig) lemmer, de er ment for barebowskyting, og mangler endel av den torsjonsstabiliteten recurveskyttere ofte vil ha, men ikke trenger om man ikke har store stabilisatorer. De er uansett langt mer torsjonsstive en noen glassfiberlemmer jeg har sett.

 

Piler

Sett 1

Goldtip XT Hunter 32" 75-95, med 5 1/2 fjær, og inserts til de er 625gr, dette er EFOC så det holder, og selv om de er stive som telefonstolper flyr de bra. De veier 42g

 

Sett 2

Goldtip Traditional 29" 35-55, med 5 1/2 fjær, litt korte til meg, det er Jrs piler. 24g

 

Måling av hastighet og beregning av energi

Hastigheten ble målt med en CED M2 kronograf mens jeg skjøt på blink med de to pilsettene. Jeg målte 15 piler av hver sort. Merk at jeg drar 30.5-31".

 

Lemmene som nominelt er 38 pund ved 28" på en 70" bue, er iht. vanlige tommelfingerregler 42# på en 65" bue/21" midstykke, og det er nokså safe å legge på 2# per tomme over 28" for en slik bue. 42 + 2x2.5 = 47. Det henger altså 47# på fingrene mine når jeg slipper. Det er 209 N.

Arbeidsslaget når jeg skyter er 30.5" -7" (strengehøyden)-1.5"(grepet) = 22", 56cm. Om vi underestimerer litt så lagrer buen 209/2+0.56 = 58J. Det er langt mindre enn en compoundbue med samme dravekt, iallefall om det er en jaktbue med "harde" kammer.

 

Sett 1, 42g/625gr, Gjennomsnitt 47.9m/s, ES 1.7m/s, Gjennomsnittlig energi 48.3J

 

Sett 2, 24g/363gr, Gjennomsnitt 58.5m/s, ES 0.9m/s, gjennomsnittlig energi 41.4J

 

Begge pilsettene gir altså over 40J, selv de ekstremt lette 363gr pilene. Det er verdt å legge merke til at buens "virkningsgrad" (andel av lagret energi overført til pila) med disse er lavere enn med de tunge, 82% med de tunge pilene og 71% med de lette. Alle som har hørt på vet hvor den forsvunne energien er - den er et høyt smell i skuddavgangen.

 

De lette pilene gjør nesten 200fps. De er så korte at jeg kanskje tom. drar de litt kort, men likevel pusher de 200fps. Det er ikke strikkepinner, og det er ikke compoundbue.

 

Så er det bare å trene, så jeg kan treffe noe også - for denne økta var ikke oppløftende på det planet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...