Jump to content

Zoli kombi med .222 rem - riflestigning?


Recommended Posts

Får prøve på forumet igjen...

 

Har ringt både Schou, som var tidligere importør av Zoli kombier og Aaberg, som er ny importør, men de kan ikke svare meg på hvilken riflestigning det er. Vet i det hele tatt lite om børsa da jeg kjøpte den brukt. Mauseth, hos Mauseth Våpen som solgte meg den, visste heller ikke noe om det. Så jeg vet faktisk ikke hvor gammel den er heller. Tipper den er fra etter 2000 da den har rund kinnstøtte på kolben (ikke "kantete" som de er i dag) og snabelskjefte foran.

 

Er det tilfeldigvis noen her på forumet som aner hva slags riflestigning det er, med .222 rem? Kan være kjekt å vite når en skal lade noen patroner i blant sjøl. Aaberg skulle sende epost til Zolifabrikken og ringe tilbake når han fikk svar. Det har nå gått en uke, men ingen telefon. Har prøvd å sende epost sjøl, men det funker ikke på siden deres. Får feilmelding hele tida og må skrive hele eposten på nytt hver gang, bare for ikke å få sendt...

 

Har for øvrig også prøvd å finne stigningen sjøl med å bruke pussefille og regne hvor langt en må dra/skyve pussestokken før det har gått en runde, men det får jeg ikke til! Tviler på at 1:8 er riktig for å si det sånn... :?

 

Slik ser nå vidunderet ut...

 

013.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zoli drilling i samme kaliber.

Mener bestemt at det er 1:14 stigning i den, hvis jeg husker riktig.

Det var Aabeg som sjekket ut det.

Ellers vet jeg at Zoli bruker Norma Jaktmatch til innskyting/testing i kaliber 222rem.

Link to comment
Share on other sites

Det høres mer fornuftig ut enn 1:8 ja! Er nok det samme på kombien som på drillingen når det er samme fabrikk og kaliber.

 

Dette betyr vel at det kan være vanskelig å stabilisere "tunge" kuler. Bør vel holde seg under 60 grs da.

 

Ser du bor i Furnes. Jakter i Vang? Ringsaker? Er jo "nesten" naboer da! :)

Link to comment
Share on other sites

Har kun skutt 50 grains ennå, men har noe 60 jeg skal prøve.

Stemmer nok at det kan bli vrient med tunge kuler.

 

Har bare jakta i Ringsaker til nå, men prisa stig og vilttettheten er jo ikke så mye å skryte av.

Mulig en må prøve seg på nye jaktmarker

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i Budorområdet i Løten i fjor (meldte meg inn i Løten JFF og fikk rimelig sesongkort). Støkket ganske mye fugl, opptil ca 20 stk på et par timer et par ganger, så bra med fugl der synes jeg. Men jeg reduserte ikke akkurat bestanden med skytinga mi... :oops: Håper derfor kombien med kikkert fungerer bedre for meg enn hagla. Den føles i hvertfall mye bedre ut enn hagla. Må bare ta meg en tur på skytebanen snart... Kombien er også planlagt brukt til rev, bever og rådyr. Kikkerten lot meg ikke se rev i vinter, så skjøt en med .308 med stor kikkert på natta i stedet. Bommet, så klart, på en bever da jeg forla siktet for mye (amatør!!!). Rådyr har jeg ikke prøvd, men skal prøve å få tak i et til høsten i første omgang.

 

Til reven har jeg liggende noen 30 grs Berger hulspiss. Disse fungerer mot beveren og. Fikk tak i noen 45 grs blyspiss, som jeg ikke husker hva er, men skal kunne gå på rådyr. Må bare få tak i ladeutstyr snart... Mangler bare det og krutt for å starte! Kunne nok ellers tenkt meg å prøve rundt 60 grs kuler. Hadde lyst på Winchester Powerpoint 64 grs, men de blir nok litt tunge. Speer 55 grs Trophy Bonded Bear Claw er visst bra, men du verden så dyre, men vekta går jo... Innbiller meg at tunge kuler gir lavere fart og dermed mindre kjøttødeleggelse, men det stemmer vel ikke alltid det.

 

En kar jeg traff på skytebanen på Løten nevnte på gode erfaringer på rådyr med Nosler Partition 60 grs til .222. Mulig en kan prøve de og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...