Jump to content

Råd om kapping av pipe på Sauer 202 i kal 9.3x62


ronla

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en ny Sauer 202 Outback i 9.3x62 som jeg har fått kappet til 56,5 cm, gjenget (14/1) og satt på en Hausken Standard demper.

Jeg syntes imidertid at børsa er både lang og fortung og jeg liker ikke balansen som den nå er.

En løsning er å kappe mer av pipa og muligens også sette på en kortere og lettere demper (f.eks Hausken Kompakt).

Jeg bruker børsa stort sett til elg jakt med Norma Oryx 18,5 g, men vurderer å skifte til homogene kuler som er lettere (f.eks Barnes 150gr eller Norma Kalahari når den evt kommer

 i 9.3).

Jeg er ute etter råd knyttet til ytterligere kapping uten å miste for mye presisjon og samtidig klare å stabilisere kula. Likeledes hadde det vært fint å høre om hva dere tror er minimumslengde dersom jeg skulle bruke  lengre (men lettere) homogene kuler?

Kort oppsummert; hva er optimal pipelengde for en Sauer 202 Outback i 9.3x62 med en kort demper som f.eks Hausken Kompakt (272gram som stikker 6,7 cm utenfor pipemunningen).

 

Beste hilsen

 

Ronny Larsen

Kipebakken 2a

5114 Tertnes

Link to comment
Share on other sites

Du mister ikke presisjon på kapping av løpet hvis børsemakeren som gjør jobben vet hva han driver med. Du mister derimot hastighet, men dette kan om nødvendig kompenseres ved å justere ladningen. 9,3x62 takler korte løp greit, hastighetstapet er relativt lite.

Som et eksempel på presisjon i kort løp, jeg har et 9,3x62 løp til Blasewren min. Dette løpet er 47cm, gjenget M15x1 og brukes med en A-Tec Maxim med to moduler. Dette gir samlinger på under 20mm på 100m.

OBS! Hvis du skal kappe kort, husk på at hvis du har tenkt å ta riflen med utenlands så har de fleste europeiske land et minstekrav på 47cm løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for rask respons!

Ser at pipelengen er oppgitt til 56 cm i spec'en for Sauer 202 Outback. Det betyr sannsynligvis at dersom min måte å måle på (inn med låst sluttstykke, mål med pussestav fra munning til staven bunner i sluttstykket = 56 cm) har smeden ikke kappet mitt løp i det hele tatt, bare gjenget det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme oppsett som deg, tror jeg hadde en A-tec? TMM6?

Jeg kappet slik at jeg akkurat fikk på hurtigfestet/rembøylen uten å demontere demperen. ett-par-og-førti centimeter?

Presisjonen var grei, hastighetene som forventet. Jeg brukte tunge kuler utelukkende.

"Sauerbalansen" fant jeg derimot aldri igjen med demperen. Balansepunktet var der det burde være, men "noe" var feil likevel. Enden på visen var at hele Saueren gikk på Finn.no.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for svarene!

Ser ut som om det ikke er stor risiko knyttet til å kutte pipa på Saueren ned mot 50 cm. I kombinasjon med en relativt lett og kort demper burde balansen bli betydelig bedre.

Hastigheten vil slik jeg forstår det reduseres med 3 ms/cm dvs -18-20 m/s.

Det jeg fremdeles er usikker på er om den korte pipa vil klare å stabiliserende en homogen (lettere men lengre) kule (150-165 gr).

Noen som har erfaring med dette???

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Takk for oppklarende tilbakemelding fra HighPower.

Regner med jeg må gjøre følgende:

Finne ut stigningen i mitt løp først, deretter velge en homogen kule jeg ønsker å bruke (f.eks Barnes TSX 165 el), finne en ladning som gir en akseptabel hastighet (noe over 700m/s??) for så å sjekke ut med ekspertisen hva som er akseptabel pipelengde med akkurat denne kombinasjonen.

Regner ikke med å få eksakte svar ut fra en slik øvelse, men mer en indikasjon på minimum pipelengde som kan forhindre at jeg kapper for kort. Den endelige syretesten vil vel være testskyting med ulike ladninger for å se om kula tilter.

Skulle det være noen som har erfaring med et slikt oppsett hører jeg gjerne fra dere.

Link to comment
Share on other sites

Fremgangsmåte for å måle riflestigning ligger på sticky tråd i rifleforumet: http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=29456

 

Jeg tok en titt i ladedatabasen på ammoguide.com for Barnes-kuler i 9,3x62. Ladningene med 250gns TSX ligger fra 738m/s til 805m/s i 61cm løp. 286gns TSX ligger på 731m/s til 765m/s, også det i 61cm løp. Da har du noen tall å gjøre de første beregningene ut fra.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

Tenkte bare jeg ville informere dere om M.Landro sitt svar vedr dette med kapping av 9.3 løp:

 

Hei

Det å kappe et løp i 9,3x62 er ikke noe problem, Eirik Moen gjorde en test på det en gang fra 60 cm løp til 35 cm løp så falt hastigheten med under 100 ms, problemet er når den er flutet sånn som outback løpet er. Gjengene går ikke så dypt at man får en tetting inn mot brystingen, fare for gasslekkasje bakover er veldig stor, så jeg gjenger aldri over fluting så sant det ikke er et tykt løp. Fraråder deg det samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...