Jump to content

Svenskekortet


Truls

Recommended Posts

å beregne klikkene er lett hvis du vet kulebanen, hvis du ikke vet kulebanen bør du laste ned PCB, eller hvis du har Iphone, eller Ipod touch kan du laste ned Isnipe, bulletflight eller JBM ballistic.

har du Android er det også kalkulatorer du kan bruke.

 

alle er lette i bruk og du velger bare kule utifra menyene og taster inn hastigheten, luftfuktighet, vind og retning.

er du virkelig avansert kan de refne ut spin drift, og hvor mye kula påvirkes av jordrotasjonen i forhold til hvor på kloden du befinner deg og hvilken retning :lol:

også er det bare å notere på kortet klikkene maskinen sier :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan beregner jeg klikkene for vindavdrift, temperatur og sånt på svenskekortet?

Jeg regner med at det er forskjellig fra kule til kule og hastighet til hastighet?

 

Om jeg ikke husker feil blir klikkene for vind regnet ut av seg selv i Svenskekortet? Fyll inn verdien for 1m/s så kommer resten av seg selv. Vind er egentlig ganske lett - antall knepp vil det si, å avgjøre den styrke og rettning derimot er en helt annen greie :winke1:

 

Kort fortalt 2m/s gir dobbelt så mye avdrift som 1m/s, 3m/s gir 3x så mye som 1 osv.

Avdrift kvadrerer seg med avstand - dvs dobler du avstand 4 x avdriften, 3 dobler du avstanden 9 dobler du avdriften osv.

Vind 45 grader fra skyteretning gir 2/3x av full vind, 75 grader gir 1/2X full vind. ++++

Eksempel en gitt patron under gjeldende vindforhold med ikke alt for god BC gir 45cm avdrift på 300m med full vind(90 grader på skyteretning) For å stille rett og ha riktig på skytekortet gjør du som følger. Faktisk avdrift i cm/ (Faktisk avstand/100)= antall knepp vind på kortet. 45/(300/100)= 15 knepp. Står det 15 knepp på kortet og vinden kommer kl 01.30 = 15*0,666= 10 knepp

 

Hastighet har jeg brukt utregninger i PCB på ulike avstander og brukt forskjellene på 100m som mal og regnet ut snitt forskjellene for ulike temperaturer. Ikke helt 100 men gir ok resultat og sammen med en god logg vil det på en sesong eller 2 med nok skyting gi et Svenskekort som et 99,5% til alle normale hold for den gitte patron og kule

 

Er helt sikkert smartere og raskere måter å frem dataene på kortet, men fremgangsmåten har ihvertfall gitt ok resultater for meg.

 

Skal du veldig langt ut må du også korrigere for høyde, avhengig av rotasjonsrettning på kula osv - men da er du på videregående kurs i LH. Og da har ikek jeg noe å bidra med.

 

Forøvrig har DFS liggende ganske så mye bra materiell som absolutt er relevant for temaet. Spesielt 1 på 6 regelen husker jeg fortsatt - nøyaktig er den ikke, men fungerer like bra som 0,2/0,5 mil regelen ved følbar og merkbar vind.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...