Jump to content

Norsk Elghund Grå


maritfig

Recommended Posts

Jeg har ei tispe på 7mnd nå. Hun har vært med i band på sin første jakt for en måned siden og det har gått over all forventning.

Hun sporer til fallet og har allerede skjønt at det det er dette som er hennes kall i livet.

Jeg er 24 år og helt ny i jakthundgamet og det er selvfølgelig endel feil sm er gjort og endel riktig, og bikkja kommer fra SVÆRT godt prremierte hunder fra hhv. Gokstadhaugen Kennel og Ole Øiseth i Lillesand, så jeg velger å tro og delvis håpe at hun skjønner at det er jakt.

Men.. Jeg bor i Steinkjer og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Har gått til anskaffelse av Garmin Astro 320/DC-40 pakke. Nordisk modell, fordi jeg er livredd for å miste henne, og likevel er jeg forferdelig usikker på om jeg skal la henne gå løs mens jeg sitter og venter der jeg slipper. Noen synspunkter på dette? Hun er trossalt 7 mnd. og jeg er redd hun skal bli skremt eller sparket og få varig men.

Hvor ofte bør man trene egentlig? Man vil jo gjerne lykkes å få en brukanes jakthund.

 

 

Jeg har også et annet problem.

Hun vet hvem som er sjefen, kan både sitte, ligge, hoppe, gå rolig, gå i en bestemt retning jeg peker ut, får belønninger og ros, og skjønner godt hva det vil si å komme når jeg ber henne, men nå jeg sier; Kom, blir hun likevel sittende og se dumt på meg(selv om hun blir belønnet hver gang hun gjør det rett), og jeg vil ikke ha ei jaktbikkje som er dårlig på innkalling i skogen.

Noen tips fra erfarne elghundeiere som kan få tispa mi til å bli mer lydig på det punktet?

Eller er det rett og slett fordi hun er i trassalderen?

 

Og når skal egentlig løpetiden intreffe? Jeg leser og leser og finner ut at det er rundt 6mnd alderen, men her er det fortsatt lite tegn til dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har ei tispe på nøyaktig samme alder sjøl.

Slipper hu i skogen i områder der jeg tror det er litt roligere for elg.Etter mitt syn er det viktig at bikkja blir trygg i skogen på egenhånd og ikke i bånd sammen med deg.Heng på astro så er du noe tryggere!

Var ute med arja uten astro når hu var ca 5 mnd og hu var ute 2*25 min,seint på kvelden og begynte å bli mørkt.Da begynte far å bli litt redd for jenta si:-)

Men ekstremt verdifull erfaring for hu og det er det viktigste.

Har ei tispe på 3 som jeg fint kan kalle inn,arja derimot enser meg ikke når ho står i los med hestene.Heller ei som jeg ikke får kalla inn,enn ei som ikke reiser fra meg i skogen:-) Da får lydighet komme i andre rekke for min del :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bare kunnskap om dachs, men innkallingen bør kanskje komme i litt i andre rekke, ihvertfall når de er såpass unge. Kjempefint å trene innkalling, men det kan kanskje gjøre i andre sammenhenger også? Ved foring osv...

 

Maser man mye på innkalling når de er unge kan du få en skopusser.

Fokuser på kvalitetstid i skogen, la hunden utforske og kose seg - hele tiden mens du fungerer som en trygg "base". Mange liker også å flytte på seg for å "simulere" en jaktsituasjon, men dette bør kanskje gjøres med moderasjon? Gjør man det for mye kan hunden begynne å lure på hvorfor den hersens eiern gjemmer seg hele tiden, og kanskje ikke søke like langt ut... det viktigste er å bygge tillitt, både til seg selv og til eieren..

 

Anyway, det er bare noen refleksjoner fra meg :)

Link to comment
Share on other sites

Gå på biblioteket og be om å få låne følgende bøker:

 

Brenno: En hund etter elg

Pedersen og Unsgård: Elghunder og elgjakt

Dersom ditt lokale bibliotek ikke har bøkene be dem bestille dem via fjernlån.

 

Når du har lest disse bøkene grundig har du kanskje svar på mange av de spørsmålene du har, i tillegg til at du har fått flere ideer og vettuge innspill om elghunden.

 

Lykke til med unghunden din, du kommer til å få mange fantastiske stunder i elgskogen med den i årene som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...