Jump to content

Hagle enkeltskudd repeter?


vingemutteren

Recommended Posts

Det finnes en del bolt hagler her i landet, noe jeg finner litt fasinerende.

 

Jeg antar at disse har innebygget magasin på ett par tre skudd ala Mauser, men hvilke finnes?

 

Er disse brukendes til vanlig jakt og lerdue skyting?

 

Finnes det nyproduserte bolt hagler?

 

I tillegg lurer jeg på om noen av disse finnes med stålgodkjenning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lånte en sånn i Texas på 80-tallet. Mossberg 12-3". Utrolig langt løp, framtung som bare f... og billig i ordets verste forstand. Etter min mening helt ubrukelig til annet enn å skyte på mer eller mindre sittende vilt, f.eks. ved åtejakt. Tror dog de opprinnelig var tenkt til ande- og gåsejakt. Ser for meg at man kan bruke 8-10 sekunder på å få til bra anlegg, og når man først begynner å svinge løpet så stopper man nok ikke før man har gjort ca 360 grader... Om jeg hadde valget hadde jeg mye heller kjøpt en misbrukt Baikal MP-153!

Link to comment
Share on other sites

Faren til Ivar hadde noe han kalte gåsebørse som var manndomsprøven for oss gutta.

Det var kaliber 10, den hadde 110cm løp og magasin, vi fikk bare skyte et skudd hver fordi patronene var så dyre og vanskelige å få tak i.

 

Jeg sjekka akkurat bilder på nett og det må nok ha vært en Marlin goose gun han hadde, ihvertfall noe som lignet.

Link to comment
Share on other sites

Har en slik cal. 12 Marlin 55, med 34" løp, som er den hagla jeg bruker absolutt mest.

 

-Jeg antar at disse har innebygget magasin på ett par tre skudd ala Mauser, men hvilke finnes?

Min har 2-skudds uttakbart boksmagasin. (og er vel dermed egentlig ulovlig etter siste forskriftsendring :roll: ) Andre produsenter hadde andre løsninger F.eks Mossberg med 2-skudd blindmagasin.

 

Er disse brukendes til vanlig jakt og lerdue skyting?

Min har skutt noen tusen leirduer, fungerer aldeles utmerket på sjøfugl, gås, due og andre jaktformer der du sitter på rævva det meste av tiden, fungerer utmerket på rypejakt om du foretrekker å skyte fuglen på bakken, fungerer sånn passe på støkkjakt i åpent terreng og fungerer på trass etter skogsfugl i tett skog...

Finnes det nyproduserte bolt hagler?

Min er produsert i 1994, og så vidt jeg vet la Marlin ned produksjonen i 1996 (men slug-versjoner holdt de på med en syund til) og Mossberg litt senereI tillegg lurer jeg på om noen av disse finnes med stålgodkjenning?

I 1994 fantes det en litt dyrere versjon med 30" løp og utskiftbare choker, denne var (ifølge importør) godkjent for stål. Øvrige modeller hadde "super full" fast trangboring og således ikke egnet for stålhagl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...