Jump to content

Prosjekt Tikka M-595 Langhold/jakt!


TRG-22

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg har i lengre tid spekulert om jeg skulle lage et lite prosjekt av min Tikka M-595 rifle i kaliber 308. Win. Rifla er opprinnelig en varmint rifle, men grunnet et løp full av rust, så måtte jeg skifte løp. Da presisjonen var som ei hagle på 100 m.

Fikk montert inn ei LW pipe i 60 cm/ 19 mm profil og fluting. Ønsket var ei rifle som kunne brukes til både jakt og langhold, og samtidig lett nok til å kunne brukes til jakt. Men stokken har vært litt for lav, og har ikke fått god nok støtte for kinnet mitt.

Dette har gjort at riflen kun har fungert som jaktrifle, siden jeg skiftet løp i 2003/2004, men presterer ypperlig presisjon med rette ladninger. Har fått testet den litt på langhold ca. 550 m. Hadde da en 5 skudds samling på ca. 15 cm, ellers ser dere 100 og 200 m samling.

 

100 m 2 stk 3 skuddsserier :mrgreen:

m67ba.jpg

 

200 m

xfw84i.jpg

 

Ladningen jeg har brukt har stort sett vært Lapua Scenar 155 grain til trening og Nosler Accubond 165 grain eller Swift Scirocco 165 grain. Disse kulene har vært brukt på elg, rådyr, afrikansk vilt og bjørn med særdeles godt resultat. Kruttet har vært Norma N-11 i området 42-46 grain. Disse ladningene er også ypperlige, da de ikke gir lite eller ingen treffpunktforandringer og kan skyte de om hverandre.

 

Men etter Kammersmellen 2011 på Herefoss, så fikk jeg sett og prøvd GRS stokken, og kan ikke si annet enn at tankene da akselererte for å gjøre noen ytterligere forandringer. Etter en prat med Oscar på GRS fabrikken, så var jeg solgt. Jeg bare måtte ha en slik stokk.

 

http://www.grodasriflestocks.com/

 

Sako TRG’en i 6.5x47 er for tung til å holde over lengre tid i stående øvelser, og er for tung til jakt etter min mening. Og har nok vært en bidragsyter til at stående skyting ikke er min sterke side. :roll:

 

Siden jeg skulle bruke rifla til både jakt og langhold, så var valgets kvaler hvilken stokk jeg skulle velge. Langholdsstokken er flat og ikke god å holde i, hvis du skal bruke den til jakt også. Mens jaktfeltstokken har en god og bred for stokk som er særdeles god å holde i. Med avrundet kanter og bredden gjør at den sitter meget godt i hånden. Med disse valgene, så ble det jaktfeltstokken.

 

GRS selger ikke sine stokker direkte fra fabrikk, men jeg måtte til jakt & Friluft i Arendal for å kjøpe den. Prisen ligger på ca. Kr.5000,-. Det er mye penger, og jeg måtte grave litt i våpenkontoen. Men jeg tror det vil være verdt pengene.

 

Etter å ha kjøpt stokken, så bar det rett hjem for å tafse og se på mulighetene stokken har.

Stokken har justerbar kinnstøtte og justerbar lengde i bak kolben. Dette medfører til at personer med lang arm kan få denne tilpasset på en god måte. Kinnstøtten har også veldig god høydejustering. Når du har justert høyden, så sitter den veldig godt inn i kinnet. Stokken er også godt bearbeidet, slik at hvis du har et par dager skjeggstubber, så får du ikke revet disse ut når du skyter. Dette var et problem på min gamle Tikka stokk.

 

Justeringsmekanismen på kinnstøtten og bak kolben er enkel, men meget funksjonell. I begynnelsen var den litt hard å justere, men med noen dråper med olje så var den ikke treg å justere. Trykk inn metall knappen og dra ut.

 

zx9pp5.jpg

 

w20vv5.jpg

 

Stokken er frest ut særdeles godt og sitter som hånd i hanske. Låskasse, underbeslag, skruehull etc. sitter der det skal. Etter og hatt litt fett under låskassen så skrudde jeg rifla sammen, og det ble et mektig fint syn. Avtrekkerbøyle og underbeslag sitter også veldig godt, og er meget bra tilpasset uten noen skarpe eller ujevne kanter.

 

2d13j9g.jpg

 

2cg278m.jpg

 

Det er også skjært ut unødvendig tre for å redusere vekten på stokken.

aol66q.jpg

 

Det er også god plass melom løp og stokk. ( 19 mm løp )

2cfbafc.jpg

 

Så skrudde jeg riflen fra hverandre, og fikk da se at fettet på låskassen var presset jevnt utover og dekket alle flater. Kanskje jeg ikke trenger og bedde rifla? Må først test skyte riflen, så kan vi vurdere det.

Skrudde så delene sammen igjen. Og dro ned på skytebanen for å teste den.

 

På skytebanen la jeg meg ned og fikk justert kolbelengden og kinnstøtten slik at stokken satt som støpt i hendene. Ladet opp med 5 stk Lapua Scenar 155 grain og skjøt 1 serie. Jeg merket med en gang at dette var en mye bedre stokk å skyte med. Rekylopptaket var mer riktig og jeg trengte ikke anstrenge meg med å holde oppe kinnet. Det lå godt i kinnstøtten med et godt grep. Kinnstøtten gir også en naturlig siktelinje i forhold til kikkert og øye.

 

2vmyohi.jpg

 

Veldig godt og fyldig pistolgrep

dpcuh1.jpg

 

Butthooken i bak kolben gir også muligheter for bedre støtte ved bruk av venstre hånd, når du skyter med tofot eller frontrest. Rekylopptaket blir også bedre.

 

zx9pp5.jpg

 

Presisjonsmessig, så fant jeg fort ut at bedding ikke var påtrengt, da riflen faktisk presterte bedre presisjon enn før. Om dette kommer av bedre stokk eller skyteferdigheter, kan jeg ikke konkludere 100 % på enda. Her må det testes ut mer. Men stokken var i hvert fall en drøm å skyte med i forhold til den gamle Tikka stokken.

 

Dro hjem særdeles fornøyd, og noterte i skyte boka at dette var en vellykket dag på skytebanen.

Et par dager senere, så fant jeg ut at jeg hadde glemt en viktig ting…. Jeg hadde glemt å ta ut metallstykket som ligger mellom fremre skrufeste på Tikka stokken. Den var beddet inn i den gamle stokken.

 

qrbyau.jpg

 

Jeg valgte å la denne ligge, og fikk målt metallstykket og lagde meg en kopi i aluminium, og la ned i GRS stokken. Her var det frest ut spor som metallstykket skulle ligge i.

 

2e1zlep.jpg

 

Metallstykket sin funksjon er at den skal støtte låskassen opp, og at ikke treet kolben skal påvirke låskassen når det blir vått for så å tørke. Ut fra testskytingen, så hadde metallstykket ikke noe funksjon, slik jeg kunne se. Men uansett, så har jeg fått laget og tilpasset et slikt metallstykke i etterkant.

 

Konklusjonen på GRS stokken er:

 

Pro:

 

:arrow:Justerbar kinnstøtte, som har en enkel og meget funksjonell justering. Kinnstøtten gir kinnet meget god støtte og siktelinjen faller naturlig inn sett i forhold til kikkert og øyne.

:arrow:Justerbar kolbelengde

:arrow:Bred kolbe som sitter godt i hånden

:arrow:Bredt og meget godt utformet pistolgrep. Hånden kommer inn i rekylens lengderetning, som medfører til et godt rekylopptak.

:arrow:Meget godt tilpasset og frest, slik at bedding egentlig ikke er påkrevet

:arrow:Stokken veier ikke mer en ca. 200 gram mer enn original Tikka varmint stokken. Dette kan jeg leve med.

:arrow:God og myk kolbekappe, som opptar rekylen godt

:arrow:Butthooken i bak stokken er fin når du skyter med tofot, og kan holde stokken godt inn i skulderen for å bedre rekylopptaket enda bedre.

 

Kons:

 

:arrow:Kolbelengden kan være litt lang for folk med kort armlengde. Har en kompis som hadde problemer med å komme i god skyte posisjon, og rekylopptaket ble feil. Men ellers har jeg ikke opplevd andre som har hatt lignende problemer.

:arrow:Kinnstøtten må senkes helt ned for at du skal få sluttstykket ut av rifla, for så å heve det igjen. Kanskje en mindre detalj, men jeg personlig synes det kunne vært frest ut litt i forkant av kinnstøtten, så hadde dette problemet vært løst. Og det vil heller ikke ha noen betydning for kinnstøttens funksjonering og støtte.

98d7pi.jpg

 

Siden jeg har alle riflene oppsatt med picatinny skinne, så fant jeg ut at jeg ville ha det på denne rifla også. Da ville jeg med letthet kunne skifte kikkertsikte etter hva slags skyte form jeg skal skyte, jakt eller langhold. Med så mange forskjellige produsenter, så ble det litt leting, men fant tilslutt firmaet EGW i USA. Så jeg bestilte ringer og skinne fra EGW i USA. De har skinne tilpasset Tikka, og ringene virket meget solid og bra ut.

 

http://www.egwguns.com/index.php

 

Pakken kom 5 uker etterpå, da de var gått tom for medium høyde, som jeg skulle ha. Men det hastet ikke for min del. Monterte dette selv, og brukte blå Lock tite for at det skulle sitte godt, men også skulle kunne fjerne det senere hvis det ble nødvendig. Fikk avfettet skinnen og låskassen godt, så var det å skru det sammen. Og lot dette herde i uke før jeg tok det i bruk. Det anbefales å la det ligge noen dager før bruk.

 

Men prosjektet ble utvidet underveis. Jeg ønsket et annet kaliber i rifla også som var bedre på langhold, men ønsket ikke å kvitte meg med 308’en. Fant tilslutt ut at et løpsbytte system kanskje kunne være en mulighet. Undersøkte litt på Kammeret og fant ut at Rafdal Våpen A/S monterer ei slik muffe, og får ganske mye kyt for sitt arbeid og løpsmuffe.

http://www.rafdal-vapen.no/Startsiden-374s.html&show=5

 

Tok så kontakt med Rafdal, men han hadde ikke løp i 6.5 med mer inne, men kunne skaffe det om noen måneder. Bestilte så et Lilja SS løp i 6.5 med mer, og ventet og ventet…..

Etter ca. 4-5 måneder kom løpet og rifla ble sendt inn. Rafdal skulle da også lage løpsbyttesystem på LW 308 pipa også, slik at jeg kunne bruke denne på jakt.

Etter 2 ½ uke kom endelig pakken, og monterte riflen sammen. :D:D

Målte OAL på de forskjellige kulene i 6.5 og 308’en, og kom til at jeg måtte om preparere hylsene igjen. Men det fikk gå det. :(

Måtte kjøre de ferdigladdede patronene i en body die for at de skulle passe i kammeret. De andre hylsene fikk jeg helsizet.

 

 

2jdmn92.jpg

 

Ekstra løp i 6,5x47 Lapua

25ptsv6.jpg

 

Men var litt usikker om det ville bli mye treffpunkt forandring når enn skrudde ut pipa, for så å skru den inn igjen?

Så bar det ned på skytebanen igjen for å teste.

Vel ned på banen, så fikk jeg skutt inn riflen med Lapua Scenar, da jaktammunisjonen min går prikk likt. Etter å ha skutt inn riflen med, så skjøt jeg 3 skudd mot en klistrelapp på skiva. Deretter skrudde jeg pipen ut igjen, og skrudde den på plass igjen. Skjøt så en ny 3 skudds serie. Det var ca. ½ cm mellom de 2 seriene og jeg er meget godt fornøyd. Om dette er grunnet min skyting eller systemet ikke treffer helt tilbake må testes videre ut. Men jeg antar at dette er skytterens feil.

 

 

m67ba.jpg

 

Valget av kaliber var ikke så vanskelig. Jeg har 6.5x47 Lapua fra før, og gikk for det. Hvorfor?? Har bare gode erfaringer med kaliberet. Det er lett til å skyte superpresise samlinger og lett å finne ladedata.

 

Siden jeg skal bruke riflen på jakt/langhold, og har lyddemper, så måtte jeg finne en finurlig løsning på å feste miragebåndet i fremkant og forkant. Etter litt fundering, så endte jeg opp med strikk og borrelås som feste.

 

2ebe4iv.jpg

hulptt.jpg

167lfo4.jpg

 

Konklusjonen på prosjektet, er som med mange at ting utvikler seg, og prosjektet blir mer omfattende underveis. Men jeg er storfornøyd med prosjektet, og har nå ei multirifle til mange formål. Under første uka i elgjakten i så fant jeg ut at til neste år, så skal jeg ha ei kortere pipe i 308 til jakt, da 60 cm + lyddemper blir for langt.

 

Og her er resultatet :D:D:D

 

18lwdv.jpg

 

Takker Oscar på GRS og Albert på Rafdal Våpen A/S for all hjelp, og for deres nøyaktighet i deres arbeid i utviklingen og produksjon for å få et 110 % presist utført prosjekt.

 

Kanskje dette blir vinnerrifla til Kammersmellen 2012? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...