Jump to content

Sterilisering av gråhund.


erikhvidsten

Recommended Posts

Hei.

Har i år gått med en gråhund som har fungert udmerket i to år. Fikk meget gode prøveresultater i fjor. I år er det som om en bryter er skrudd av. Slår ikke ut og gir seg etter kort tid i los. Hunden har blitt satt inn en chip på som steriliserer den i seks måneder. Dette har og resultert i noen kilo ekstra. Noen som har noen erfaringer rund dette?Kan chipen ha forstyrret hormonner og dermed jaktlyst innkludert, eller skylldes det andre ting?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe å tilføre til dette, dessverre.

 

MEN vi har en storpuddel, 3 år, som drev å snuste og lukta alle veier, og dersom det dukket opp sau... og dersom ungene glemte å lukke porten/ døra kjapt nok, så tok den ut, etter sauen. det resulterte i noen hektiske løpeturer, med et heldig resultat, ingen skadde sauer, og som bonus så fikk jeg trimmet til jeg kjente blodsmaken i kjeften.... Og hunden har blitt strømmet på sau 2 ganger, det hjelper bare ett par uker. Men det er jo ikke alltid det er sau i verden, så ellers så var den hovedsakelig ganske grei.

 

Så, vi fikk inn en slik dosett under skinnet på hunden, ny bikkje, løp ikke ut, løp ikke etter sau, holdt seg som regel mye nærmere oss enn før. så da det nærmet seg å sette inn ny dosett, og dyrlegen sa at det var samme virkningen på kjemien som å ta nøttene, så da gikk i stedet nøttene...

 

Det virker som at det var en tabbe, hunden virker veldig annerledes enn det den var under kjemisk kastrering, den ser ut til å ha endret oppførsel noe, liksom litt mere aggressiv, slåssete med andre hunder. Ikke en grei oppførsel alltid, altså. Og ja, den har begynt å løpe ut , langt ut, om den får anledningen til det.

 

Den er gudskjelov leken med unger og ser ut til å være lik i oppførselen der. men ukjente mennesker skal den først bjeffe (mye) på nå, og løpe rundt, det gjorde den ikke før, (det kom et lite "bof" og så tuslet den for å hilse).

 

Men vi har iallefall endt opp med ei *#@%! bandbikkje... Driver å grubler på dressursituasjoner som kan fremprovosere dårlig oppførsel, men den er som regel 98% god, på plass, sitt, dekk etc... Men plutselig så tar den ut... Og når den nå i tillegg har fått disse himla bjeffete løpende unotene når den kommer over andre vesener så er det noe vi MÅ ta tak i... på en eller annen måte.

 

Rottweileren var MYE lettere å dressere....

Link to comment
Share on other sites

Litt samme erfaring som Sandman 1

Overtok en 2 år gammel border terrier som var kjemisk kastrert. Virka lobotomert på det meste og kunne være utagerende på andre hunder i visse situasjoer. Men jaktlysta var helt grei så valgte å teste han.

Bikkja ble bedre jo lenger tid det tok fra sprøyta var satt (og sikker pga preginga) men når nøttene kom på plass igjen så ble det norges kosligste hund mot andre bikkjer. Både søk på klovvilt og jaktlysta på rovvilt ble bedre også.

Har sett flere andre hanner som også har blitt mere drittale på andre bikkjer og blit late og lett feite etter kastrering.

Hos meg beholder de ballene eller blir matjord.

En hannhund uten baller er bare en halv hund

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som som har en jemthanne. Den var ekstrem til å plukke opp løpske tisper og var morsk mot andre hann hunder. Den fikk ikke jaktet når det var løpske tisper på km vis i omkrets. Den ble kjemisk kastrert på 1.5 år siden. Og kan ikke annet enn å si at det har vært en suksess. Nøttene er som rosiner og bikkja har blitt bortimot perfekt som løshund. Vannvittige søk, god påhenglighet og ikke minst en kan kalle han av på 1 km. Så har du jo en fordel at en kan avle på han viss han viste seg å bli en god hund. Noe han ikke var før chippen var satt inn.

Link to comment
Share on other sites

Så har du jo en fordel at en kan avle på han viss han viste seg å bli en god hund. Noe han ikke var før chippen var satt inn.

Bra bikkja funker,men det skjer oftere enn ønsket at de ikke er fertile etter en kjemisk kastrering.

Og Hvis bikkja er helt dust når den har ballene sine så er det vel like greit å holde den unna avl og heller ha den som en bra jakthund.

Hunder man må kjemisk kastrere for å ha nogenlunde kontroll på pga hormoner bør ikke gå i avl

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens. Utifra det som har kommet frem virker det som om dere har ganske sprikende erfaringer. Kan jo hende det er individuelt hvordan hundene reagerer på dette. Hunden jeg snakker om har aldri hatt noe problem på jakt før nå. Det ble gjort for å få den roligere rundt andre hunder. Spørs nok om chipen blir borte for godt nå.

Link to comment
Share on other sites

For å si det litt krøkkete, litt enkelt og veldig rett fram:

Kniver og testikler hører ikke sammen.

Kniver i denne sammenhengen blir da altså kjemikalier.

Hvis bikkja -med alt på plass- ikke passer inn hos deg, så er det ikke bikkjas feil.

Er ikke spydig ment dette her, bare så det er sagt. Er bare min generelle mening :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hehe. Nå er ikke dette min hund så tar meg ikke nær av det :) Bruker den dog mye. Nå er virkningen på vei ut og hunden er på go vei tilbake til sitt gamle driv. Vanskelig å komme frem til noen konlusjon for min del. Han er i bedre form nå enn i starten av jakta. Det jeg syns jeg merker størst forskjell på er intressen. I starten av jakta kunne han gi seg etter 500 meter hvis elgen ikke ville stå men i går hang han på i nesten to mil. Litt heit i uttaket med det satser jeg på at bedrer seg med litt mer erfaring. Takker igjen for alle innspill. Kastereringen blir ikke fornyet :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...