Jump to content

FORSTER CO-AX Reloding press vs Redding Big Boss 11


ruslebiffen

Recommended Posts

Hei

 

Har fått det for meg at jeg må ha meg en ny presse,og har lyst å legge litt ekstra kroner i nytt utstyr. Er det noen her inne som har erfaring med overnevnte?.

Fordeler og ulemper, er det verdt de ekstra dollarene å kjøpe CO-AX pressa fremfor Redding?Har jeg noe å tjene på at jeg bytter ut Rcbs diene mine med Redding/Forster dier?

Tenkte å kjøpe meg en hylsetrimmer i samme slengen, og valget har kokt ned til Forster trimmeren og Rcbs sin trim pro manuell case trimmer, men klarer ikke bestemme meg for hvilken av de jeg skal gå for, forslag?

Blir hovedsaklig ladet 222rem 300winmag og 9,3*62

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Co-Axen i mange år, og er svært godt fornøyd med den. Bruker dier fra Redding, Forster og en og annen RCBS. Lettvint at du slipper å skru når du skal bytte die, og enkelt med en universal hylseholderplate. Jeg har også en Rock Chucker, men anbefaler Co-Axen.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det meste av O presser. Og det er kun små ting som skiller ei presse fra en annen. Jeg har aldri eid ei Forester presse. Men prøvd litt. Og skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke har en sjøl. Siden bruker erfaringen med co-ax`n er begrenset, har jeg kun "fornuftige" meninger om O pressene.

Big boss pressa er på mi topp 3 liste av o-presser. Den har i teorien en smart løsning på tennhettene som støtes ut av hylsa.

Brukt hette går igjennom presse sylinderen og fanges opp i en slange under pressa. Denne løsningen er ok. Men mange hetter kommer ut feil vei i sylinderen. Store tennhetter kiler seg litt fast i slangen som blir hengende under pressa. Disse må bakes, ristes og lures ut av slangen. Spesielt om du er ivrig å fyller slangen.

 

Og på mitt dønn solide ladebord. Med 35cm Polytilen tykke plate må pressa monteres litt ut dra bord kanten for at tennhette resovaret ikke skal gnage inn mot undersiden av arbeidsbordet.

Liker i grunnen den siste utgaven av RCBS bedre.

 

Pr dags dato er det en Redding T7 C-presse/karusell jeg bruker. Lader fra 308 og mindre patroner. Har plass til 7 dier i tårnet. Inkuldert ett feste til krutt målet. Bra sak. God å jobbe med, virker sterk nok. Og på samme pris nivå som Co-ax`n.

 

Ellers har jeg brukt en del Forester dier. kjøpte i sommer ett 222 rem sett. Med ultra seater. Forester jævelene har hatt en økonomi jævel eller en tidligere LEE ansatt i systemet sitt. Seateren har plutselig en haug med ALU deler. ALL forester ultra seater minner forsvant. Og forester ble plutselig i klasse med Lee.

I mine øyne :wink: .

Har du uflaks så blir kanskje co-ax`n full av alu den og. he he.

 

Angående hylse trimmer. Kjøp L.E.Wilson/Sinclair med mikrometer skrue ! Men sjekk om du får tak i hylseholdere til dine kaliber. Denne løsningen er rask, gir rette hylser. Og er enkel å justere mellom kaliberene. Med mikrometer skrue. Stiller du inn skruen på ønsket trimme lengde i tommer.

Ellers foretrekker jeg hornady sin modell. Denne bruker hornady hylseholdere, har en hevarm låsing som gjør bytte av hylser veldig kjapt(ganske lik Lyman sin universal løsning men meget bedre). Hylsene blir godt senterert og det gir rette hylser. Sjelden en får riper inne i hylsehalsen av styre piloten.

Eneste ulempe er at den er litt treg å justere inn til forskjellige kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Lyman Crusher II, og har nå en Foster Co-ax. Foster er en ekstremt mye bedre presse, som oser kvalitet. Den har som flere har nevnt veldig bra utveksling på armen, og bytte av Dier går på sekunder.

 

I tillegg har den et system der både hylseholder og die kan flytte seg i planet, slik at alt i teorien skal styres etter hylsen og gi veldig rette patroner. Om det er reklame eller fakta skal jeg ikke si sikkert, men jeg velger å tro på det.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for svar.

Da blir det en Co-ax presse, var egentlig den jeg hadde lyst på også :D . Skal sjekke ut L.E.Wilson/Sinclair trimmeren.

Er så masse utstyr å velge mellom i jungelen av leverandører at man nesten blir blindet 8).

Har Lee presse fra før, og er egentlig fornøyd med den, men vil ha en som virker litt mer solid og ikke så slarkete. Er også fornøyd med både Rcbs diene og LEE colett diene mine, lader veldig presis ammo men som alltid er man jo ute etter det som gir det lille ekstra, og får man først trua så er man solgt :lol: ære være utstyrssjuka.

Utstyret blir kjøpt fra usa så det tar jo litt tid, sammenlignet litt prisene hjemme her og i usa. Må si jeg blir litt overrasket over prisforskjellen, den er jo mildt sagt drøy.

 

Mvh Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Har sjølv ei forster co-ax presse. meget fornøgd med den, lettvint å sleppe å bytte hylseholdar ved bytte av kaliber. ein annan ting som ikkje har blitt nemt i tråden, er at oppsamlaren for bruka tennhetter er genial. der det er ein kopp med skrukork som heng i eit rør under pressa. denne er sjelden i vegen når ein ladar, og det er veldig lettvint å tømme koppen for brukte tennhetter.

 

Til co-ax pressa må ein bruke eigne låseringar fra forster såkalla "Cross Bolt Die Lock Ring", desse kan vere litt plundrette å stramme nøyaktig til, spesiellt vist ein ikkje har rett skrutrekker, der settskruen er ein stjerne skruve av type ph2, dei eldre låseringane hadde umbracko settskruve, som eg meiner er ei betre løysning.

 

Eg for min del bestillte pressa av Trond Alvestad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...