Jump to content

Assortert patronsamling gis bort til samlere?


bagde

Recommended Posts

Hei!

 

Etter opprydding I min avdøde farfars kjeller sitter jeg på litt forskjellig ammo fra krigen og oppover som jeg lurer på om noen (godkjente) patronsamlere kan ha interesse av. Siden posten er uaktuelt må det bli i området bergen/stord. Skal prøve å få lagt ut noen bilder i morgen.

 

Setter selvsagt stor pris på hjelp til identifisering etter hvert som det kommer bilder. Tilstanden er alt fra god i uåpnede pakker til løs og eiret. 9mm, 45, forskjellig riflekaliber og litt hagle.

 

Vet ikke helt om det er noe av det jeg burde beholde selv eller om det er salg/bytte/gi bort som er tingen. Hva er vanlig? Ta kontakt på pm eller svar under.

 

Mvh bagde

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye interessant!

.303 British ammo for Lee-Enfield gevær og Bren-gun maskingevær. Ammo både produsert i USA og England under krigen.

6,55x55 mm ammo for Krag-Jørgensen gevær produsert på Raufoss i 1939.

.30-06 Springfield ammo i klips med åtte patroner for M1 Garand.

.30 patroner for M1 Karabiner.

 

Kunne selv ha hatt stor interesse for denne ammunisjonen da jeg samler litt på ting fra krigen, men jeg er nok ingen godkjent patronsamler desverre.

 

Om du vil beholde ammunisjonen får bli ditt valg, men hvis du ikke har lyst til å beholde ammunisjonen selv, ville jeg ha gitt det bort til en patronsamler, det vil sikkert glede patronsamleren.

 

Men ikke tenk på destruering som et alternativ ihvertfall, ammunisjonen er spennende og spesiell, om du ikke vil beholde den selv så er det sikkert noen som kan overta den.

 

Prøv også å beholde det som fortsatt er uåpnet, fortsatt uåpnet, verdien er høyere da.

 

 

Gleder meg til flere bilder

 

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jeg samler patroner, og tar gjerne vare på dette, men det er litt utenfor mitt segment. Men jeg vet nok til at dette blir tatt vare på og ev havner hos de samler på og vet å verdsette slike ting.

Jeg har også en Lee Enfield som noen av disse patronene er tiltenkt, men den er ikke skytbar pga rusten pipe. Men nå er ikke slik gammel ammunisjon serlig lurt å skyte opp heler, da den kan være upålitelig, har antakelig tennhetter som eter piper, og har mere verdi som samlerobjekter.

Hvis du ønsker at jeg skal forbarme meg over sakene, så kan jeg sikkert ordne transport for dette, over fjellet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger i tråd og på PM! Her følger flere bilder.

 

Jeg har forresten latt det som er forseglet forbli uåpnet. I tillegg til det som er på bilder er det en del usortert løs rifle og pistolammo i variabel tilstand.

 

Først en eske jeg ikke kunne identifisere, men ser jeg glemte å ta bilde av hele patronen, kun bunnstempel og etikett:

wlt5kj.jpg

16aek9w.jpg

 

Detaljbilde fra to av 303 eskene

1z1gwph.jpg

4kyf.jpg

 

Detaljbilder .30 US karabin

9qzsll.jpg

25phf8x.jpg

242iw5x.jpg

 

2 pakker 30-06

2mdfql4.jpg

2wmmd6q.jpg

wrdeko.jpg

 

Noe i .45, har flere av pakkene på 14

dwvy1v.jpg

6ygmkz.jpg

25tawzk.jpg

 

En del esker med 9mm

5x0bpl.jpg

fra denne boksen

25qrg9s.jpg

2r4mv7b.jpg

 

En eske "Grønlandspatron" og noen Nittedals i kaliber 12

14vmlgn.jpg

282fatg.jpg

rvvtr8.jpg

2zr2v5w.jpg

o075fo.jpg

 

Og til slutt dette som jeg tror er tennblyanter, fenghetter med forsinkelse?

xo19ix.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt ha tenkt meg en av disse 28 skudd pakkningene til 11,25, sammler både patroner og våpen laget på Kongsberg våpen fabrikk. Se gjerne min net side http://www.gammlevaapen.net" target="_blank har også 2 Kongsberg Colter. Si gjerne i fra hva du vil ha så sender så ordner vi det, har du noe våpen du vil bli kvitt så blir vi sikkert enige der også :) De nederste boksene med disse "blyantene" er vel tids blyanter tror jeg, Det er artige saker, kunne godt ha tenkt megen sånn eske for kuriositens skyld, det er jo en del av vår krigs historie som er verdt å ta vare på.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det var en liten trykkleif der:

 

I.L. = In Ladestreifen, I "ladestriper", dvs. "klips".

 

Lade = lade, mens Laden betyr heller butikk. Buchladen = bokhandel.

 

Viktig å vite i strid, at geværet kunne lades hurtigere med 5 og 5 patroner hvis det var i klips.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...