Jump to content

Jämthund


Aannerud

Recommended Posts

Hei

 

Skal ha meg Jämthund og tror jeg skal handle av Härkilas Kennel. Dette er en handel jeg kommer til og ta meg ekstremt god tid med og ønsker derfor og lære meg alt jeg kan om denne rasen og tar imot alle erfaringen og nyttig info om Jämthunden og kjøp av denne.

 

Hva bør man være klarover ved kjøp av en Jämthund?

Noe man bør se etter på valpen?

Hva ligger prisen på?(Härkilas Kennel)

Ellers alle tips og erfaringer dere må ha?

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du en hund fra denne oppdrettenren er du programforpliktet til å skyte i stålos opp til flere ganger, samt stille hunden på jaktprøve før fylte 2 år.

 

Det er slik gode hunder avles frem. Tidlig jaktmoden med over snittet intereesert i elg. :mrgreen:

 

Problemet med både svenske og noen norske opdrettere er økonomi. Mange hunder som masseproduseres hunder av ymse kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte elg i stålos er igrunn det jeg ønsker med denne type hund! Har kvote på mellom 24 og 28 elg der jeg jakter så er også gira på en sterk hund som jobber bra mange dager på rad! Men noen forpliktelser er jeg ikke så gira på.. som sagt ønsker jeg og bruke god tid på dette kjøpet og er kjempe takknemlig for alle innspill!

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ser at det kommer negative kommentarer til Härkilas kennel, og stiller meg noe undrende til dette. (Har hund derfra selv, så det er mulig jeg er lit innhabil.) Men på listen over prosentandel jaktpremierte hunder i Sverige kommer vel Härkila ut på snittet omtrent. Hvis en da tar i betraktning at Härkila er villig til å selge valper til ferskinger (som meg selv) utjevnes dette bildet noe. Hos mange av kennlene som ligger på toppen av listene kan jo vi som er ferske i gamet bare glemme å få kjøpt valp.

Tispen som jeg kjøpte valp etter kom på 3. plass i svensk mesterskap. Noe må jo være gjort riktig i avlen da, selv om slike konkurranser også er en del tilfeldigheter.

Link to comment
Share on other sites

Det er en allmenn viten at Jamthunder har hatt seinere jaktutvikling enn NEG. Det er også slik at Jamthunden som elghund falt i kvalitet frem mot ihvertfall begynnelsen av 2000. Dette er lett å se hvis man ser på antall premiere hunder for hvert kull og hvor gammel hunden var når den ble premiert. Avelen på disse hundene var i et feil spor. Dette rettes nå opp og i Finland har man tatt dette problemet på alvår. Her kjøres hunder med jaktpremiering før fylte 2 år frem for mulig å være avelshund. Det er mange hunder som kan oppnå jaktpremiering og championat bare de får ta tiden til hjelp, men hvor mange forsøk den enkelte hund har hatt for å oppnå dette er det mange som ikke har brydd seg noe om. Dette er feil, da en hund bør hvise god elginteresse i tidlig alder og allerede fra fylte 1 år klare min 3 premie på jaktprøve.

 

Pga disse varierende kvalitetene på mange Jamthunder har jeg hentet de to siste i nordsverige hos relativt små oppdrettere men med egen elgkvote på gården. "jeg har ikke tid til dårlige hunder" sitat Frøyas (gammlas) opdretter. Han hadde 23dyr på eget bruk.

 

Det har heldigvis skjedd noe hos enkelte opdrettere i Norge nå i nyere tid. Jeg tok ikke sjansen på disse da vi kjøpte Fenris, men angrer nå noe. De viser seg å inneha alt det en jamthund skal ha. Tidlig jaktmoden, stor jaktlyst, tidlig jaktpremiering med høy % premiere hvaler fra hvert kull. I fenris sitt kull er 28% av hvalpene premierte noe som er bra, men han virker noe seinere en f.eks. Botnebekkens B-Tikka og B-Ebola og hennes søsken. Når flere hunder fra samme kull har kvaliteter til å ta jaktchampionat før fylte 3 år er vi på riktig vei med Avelen.

 

Ja jeg har dårlig erfaring med hærkila kennel, 2 hunder som ikke engang loser på elg og viser null interesse. Dette var hvalper etter godt premierte hunder. Lærte å lese jaktprøvehistorikken til hundene etter dette. Det er bed å kjøpe hvalper fra foreldre som begge på første forsøk i ung alder får 1 på prøve, enn fra foreldre som må ha utallige forsøk på å oppnå det samme. Disse championatene kan lure en kjøper noe hvis man ikke leser i dybden på hvordan hundene fikk dette championatet.

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å snappe opp angående jemthunds avl nå. Og det som bekymrer meg litt nå er at mange har avlet på meget rovdyrskarpe linjer. Noe en bør væer oppmerksom på hvis du bor i område hvor det er litt sau. Vet om fler nå som har problemer med å få de saue reine. De har jaktinstinkt som fy og jager veldig bra, men rovdyrskarp heten er i overkant. Hatt fler tilfeller her nede i sør hvor det har røket unge lovende hunder pga at de har drept sau. Den siste er ikke så lenge siden. Som de sier ovenfor vær nøye med stamtavla, vent heller til det er en linje du vil ha valp etter.

 

Har selv 2 tisper. Første var impuls kjøp uten sjekk av papirer. Ikke bra nok, men jager. Nummer 2 er etter bra linjer, men det viser seg i ettertid at denne kombinasjonen ikke var så vellykket som papirene skulle tilsi. Tidlig jaktmodne foreldre, men avkommene ble det ikke desverre. Mi er 3.5 år nå og begynner å jage tålig, men er for ustabil til å bli noe veldig bra hund.

Link to comment
Share on other sites

Har valp fra Hærkilas kennel etter Tallidens plex og hærkilas Donna og er veldig godt fornøyd. Ho er bare 8 mnd,men viste tidleg stor interesse på elgspor,har sporet på fall og hunden er særdeles ivrig, samtidig så er hun rolig og slår seg til ro i alle miljøer. Kjempehund,snill og tillitsfull samtidig som jaktinstinktet er ingenting å si på. Har snakket både med eier av Plex og eiere av kullsøsken som også er veldig fornøyde med valpane sine og tidlegere valper fra Hærkila. Har ingen betenkligheter med å anbefale kjøp fra Hærkila, det er også god oppfølging fra kennelen(Kjell Lennartson) Prisen på valp var 10500,- SEK i vår. Om du skal kjøpe ferdig innjaga fra Hærkila er prisen ganske høy har eg hørt.

Link to comment
Share on other sites

Dette skal ikke bli lett skjønner jeg:p Er ganske innstill på og få en valp fra bra avl! Men finner vel aldri noen der alle har blitt 100% fornøyde så..

 

Lærte å lese jaktprøvehistorikken er nok ikke dumt! skjønner ikke så mye av det som står for øyeblikket vaffal!

Link to comment
Share on other sites

En annen ting du kan/bør kikke litt på. Hvis du kommer inn i dogweb og få kikket på historien til foreldre osv. Det er prøve historikken på hele kullene på foreldre og besteforeldre. Der kan du få en indikasjon på hvor godt snittet på kullet til foreldrene er. Feks mor kan være godt premiert, men hun kan kanskje være den eneste i sitt kull på 8 som er jaktpremiert. Da kan mor ha vært heldig med sine gener. Andre kull har igjen voldsomt mange premierte i ett kull. Selvfølgelig er det mye som spiller inn, men det kan gi en liten pekepinn på snittet på et kull. Gode kull ligger som ofte opp i 30-50 prosent premiering.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra at Härkilas Acka III er upremiert :shock: Det stemmer IKKE :!:

Sjekk for eksempel Svenska Kennelklubben eller Svenska Älghundklubben sine søkesider og legg inn ID-nummeret (S19812/2003). Der ligger Härkilas Acka III inne med jaktchampionat. I tillegg kom hun på 3. plass i Svensk Mesterskap i 2007. Må ha tatt noen prøver da... For de som ikke gidder å slå opp har hun følgende jaktprøveresultater liggende inne: 1(71,5)-1(94,5)-0(31,5)-1(76,5)-1(74,5).

 

Jeg har selv en hund etter Acka III som er to år gammel (min første), og har ikke noe å klage på hva gjelder jaktlyst og evne. Noe dressur gjenstår, men det skylder jeg ikke på bikkja :oops: Var ute med en gråhundskamerat på søndag, og i løpet dagen skiftet han innstilling til jämthund :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev at på jykkedata fant jeg henne ikke, det var ikke oppgitt noen id nr og den hunden jeg da fikk søkt opp var da ikke oppdatert med noe. Gadd ikke prøve andre steder.

 

 

Har nå søkt reg nr på svenske kennelklubben. Hun fikk ikke championatet sitt før 2007 altså ca 4 år gammel. Antar at min Fenris også klarer dette i år. Er han da en super og tidlig jaktmoden hund?

Det finnes mange veldig gode hunder, men de er noe trege. Ønsket er å avle på hunder som får sitt championat, tidlig før fylte 3 år helst før 2 og med ferest mulig jaktprøver. Det er nå slik at jo flere ganger man stiller på prøve øker muligheten for å treffe en snill elg.

 

Har du gått løshundprøve med din? Det er slik man får bekreftet hundens jaktegenskaper, egen erfaring teller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Sendero:

Hvis du ikke gidder å søke, blir det for dumt å påstå at hunden er uten premiering. Alt ligger på Jyckedata...

Når det gjelder min egen hund, jobber jeg litt med rådyrjaging, så bør han være klar for jaktprøve! (Henger litt etter den ene kullbroren som ble SJ(LØ)CH halvannet år gammel) Er definitivt enig at prøver er den beste måten å vurdere en annens hund på dersom du ikke kan jakte med den selv. Hvis Fenris blir JCH i år må jo det være bra!

 

Aannerud: Lykke til med jämt! Sjekk stamtavler, og finn en du tror på. Muligheten for å finne ett godt utgangspunkt skulle så definitivt være tilstede! Så da er det bare å forberede seg på mye moro, og litt frustasjoner. Min er nå drøye to år, og jeg har allerede begynt å glede meg til neste valp...

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok enige, det sklir bare litt ut. Selvom Fenris hadde klart 3 førstepremier i år er det bra, men kommer ikke til å bruke han i avel. Har sett hva f.eks B-Tilka presterer samt hennes valp og er ikke i tvil om at i hvertfalk b-Tikka er håret vassere. Det er nå i seinere tid jeg har fått opp øynene for rett avel mot tidlig jaktmodne hunder.

Det er også litt viktig hva slags terreng hunden brukes i. Vasser man i elg er det mulig å få skutt for valpen tidlig og dermed preget den. Det gir også valpen det nødvendige "kikket" som kan bidra med økt jaktlyst.

 

Vi vasser ikke i elg i Valdres lettskremt er den også. Dette har nok vanskligjort innhaging av hunden. I år var det så tomt at hundene ble jakttrøtte, drev etter drev uten elgkontakt. Er glad jeg fikk mulighet i Østfold og fikk 3 loser med skuddsjangse på en dag og fall for hunden i los.

 

Men det skal også nevnes at det kan bli litt vel sterk vilje og samarbeid nesten ikke eksisterende. Antar at det er vanskelig å få begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Aannerud: Lykke til med jämt! Sjekk stamtavler, og finn en du tror på. Muligheten for å finne ett godt utgangspunkt skulle så definitivt være tilstede! Så da er det bare å forberede seg på mye moro, og litt frustasjoner. Min er nå drøye to år, og jeg har allerede begynt å glede meg til neste valp...

 

TakkTakk! Ja Det blir vel den viktigste delen av hele kjøpte, att jeg selv har trua:) Men jeg får gjøre meg kjent med jaktprøver, stamtavler og de greiene der så jeg får oddsen på min side:)

 

Der jeg jakter kryr det av elg så fint sånn sett, har en ung(2. året i år) grå en på laget som ikke kommer fra noe avl og har foreldre som er bånd hunder, den hadde stå los i uttaket forje helg (ganske overraskene etter lunken interesse rundt skutt elg) så alt kan skje:p Så ingen tvil om att det blir morro!

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...