Jump to content

Velge mellom supersikter..


Palinder

Recommended Posts

Dette er et luksusproblem. Jeg skal investere i luksus :D .

Jeg har tilbud om å kjøpe tre sikter fra Swarovski. Har fått en god pris på dem, så det blir ett av dem. Målet er å ha et sikte som duger for all min jakt, og noen ville kanskje si at det er nesten likegyldig hvilket jeg velger, men siden prisen er så fordømt høy og jeg uansett vil tape tusenlapper på evt senere å selge det jeg måtte velge når det er brukt vil jeg likevel gjerne høre folks erfaringer med dem. Jeg jakter først og fremst elg og rådyr, men for så vidt alt mulig annet også, og i all slags terreng. Fra tette skogen til öppna landskap..

 

Siktene det gjelder er:

 

1.Swarovski PV 2,5-10x56 retikkel 4

2.Swarovski PV-N 3-12x50 retikkel 4A med opplyst dot.

3.Swarovski Z6 2-12x50 retikkel 4A

 

Prisen er ikke tema her, siden differansen mellom billigst og dyrest ikke er så enormt stor. Jeg kommer til å gå for det som passer best. Når det er sagt er det dyreste, altså Z6, det høyeste jeg kan gå i pris, så ikke gi meg råd om å gå for Z6i. Den prisen blir bare for drøy.

 

Slik jeg ser det har hvert sikte sitt fortrinn, noe som gjør det vanskelig å velge.

 

Nr 1 har vidt synsfelt, medforstørrende retikkel og enorm lysstyrke.

Nr 2 har medforstørrende retikkel med lys.

Nr 3 har kjempestort synsfelt og stort zoomområde.

 

Finnes det brukere der ute med praktisk erfaring med ett eller flere av disse siktene, så er jeg svært takknemlig for gode råd. Andre som føler seg kvalifisert må selvfølgelig også gjerne komme med innspill.

 

(Lurer for øvrig også på om det finnes gode argumenter for ikke å gå for Swarovski PV 2,5-10x50 framfor en Zeiss victory 2,5-10x50. Større objektiv på Swaro.. What's the catch? NB! dette gjelder ikke den aktuelle situasjonen, jeg kommer ikke til å kjøpe annet enn ett av de ovenfor nevnte!)

 

Fyr løs!

 

På forhånd, takk! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med disse, men ønsker likevel å komme med noen synspunkt utifra egen erfaring.

 

Tidligere hadde jeg S&B (flere mod.) og etterhvert som erfaring etc kom så fant jeg ut hva jeg likte selv. Hadde først en 3-12, liker stor forstørrelse, så måtte jeg ha stort obj. pga av bl.a jakt på svin om natten og bukkejakt her hjemme. Gikk da over til 2,5-10x56 for maks lysstyrke. Fant ut at jeg savnet 12x å saumfarte markedet for dette...

 

Endte derfor opp med Zeiss V3-12x56 m/lys utifra mine egne kriterier.

 

Uansett hva du velger så for du en topp kikkert. Skulle jeg velge fra dine valg, så hadde det blitt No#2 eller No#3, da med en klar "ledelse" på No#2 siden den har lys. Om du har bruk for dette vet jeg ikke?

Om du har 2X eller 3X i bunn spiller ingen rolle, kun vanesak og forskjellen er liten.

Til elg har du vell ikke bruk for lys i ret.

Jakter du bukk i grålysning eller når det blir mørkt så ser jeg det som en stor fordel. Det blir en annen opplevelse med lysret. i topp optikk. Selv om jeg må innrømme at jeg ikke liker måten Swaro har laget lysbryteren sin på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...