Jump to content

Anskaffelse av elghund, Tips?


Esp1

Recommended Posts

Hei, jeg har tenkt å få meg elghund, men en kar jeg snakka med sa att de som har elghund valper nå er "useriøs" .

 

 

I mine øyne burde det jo være fornuftig å skaffe hunden nå, og få den godkjent til ettersøkshund..

 

Noen som er enig, uenig, tips taes imot med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min erfaring er at det ikke er så nøye. Jeg har 2 bikkjer. En Alaska husky som er 2,5 år. Det er ikke til å tro, men har brukt henne på jakt i fjord og i år. I fjord slapp hun elgen for tidlig, men hadde ingen problemer med å finne den. I år slipper hun ikke før det blir mørkt. Loser (gauler/uler) når dyret er rolig, holder kjeft når de er i bevegelse. Meget god interesse for elg.

 

Den andre bikkja er blanding av Alaska husky og Jemthund. Var ti måneder i år da jakta startet. God interesse for elg og alt annet vilt. Loser mye jevnere og holder mer avstand til elgen under los. Slipper for tidlig (en halv time), men har stort potensiale slik jeg ser det.

 

Mitt poeng er at det spiller liten rolle hvor mye hunden koster og hvem som er foreldre osv. Det som er viktig er at du er ute i skogen hver eneste dag fra du får hunden i hus. Sett sender på og slipp den løs som valp. Gå der det er mye spor etter elg og la hunden få smaken på det. Det også viktig at de første dagene på jakt med ny hund handler om å få skutt for hunden under losing.

 

Begge er tisper som går godt sammen. Litt artig at i år fikk vi bruk for begge to da vi skulle ha okse. Oksen var som vanlig lur og stod igjen da den ene hunden dro på tur med ku og kalv. Da var det bare å sende inn den andre og dermed ble det felling.

 

Nå vet ikke jeg helt hvordan en bandhund skal oppføre seg, men det er heller ikke noe problem å bre de som bandhund. Trenger ikke gå i skogen mer enn 10 minutter heromkring før de har elg i nesa. Da er det bare å la de ta styringa og vi driver enkelt elg inn mot postene

Lykke til med valg av hund

Link to comment
Share on other sites

Gråhunder blir helt utmerkete bandhunder, bare så det er sagt. Se på resultatlistene over Norges beste bandhunder i NM, 13 av 22 hunder er gråhund, 1. og 2. plass er også grått. Dette går igjen hvert år det arrangeres NM.

 

Jeg har sansen for svarthund også, ikke noe spørsmål om at dette er topp bandhundrase, men grått er i hvert fall minst like bra.

 

Min gråhund har ikke vært vanskelig å trene og få god dressur på. Går stort sett løs utenom jakta/båndtvangen, er rolig inne, snill med ungene etc.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jaktlederen min har gråhund, til bandhund. Å jeg må si jeg blir imponert over den hunden iallfall.

 

I år når han skjøt en kalv hadde han hunden med på posten, fordi att vi så dyrene fra hytten om morgenen, så jeg og han la oss ut på post, hver sin side av ett vann... Vi hadde 2 som gikk å drev dyrene mot oss.

Hunden satt bak han å så på elgene som var 100-120 meter fra han da han skjøt kalven, ikke ett eneste pip fra hunden, før etter elgen var skutt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...