Jump to content

hjorte jakt LOEN STRYN komune


troya

Recommended Posts

ok. jo, pappa og laget hans har jaktet der de siste 12 årene, så kan komme med litt der.

 

Feltet er bratt som fy, har ene sida av en fjelldal øverst oppi i tillegg til selve fjellsida nedover. Nederst ligger det en furuås, fint og lett terreng akkurat der hvertfall.Feltet er et typisk gjennomtrekks felt, dvs. mye dyr som trekker gjennom fra nabo feltene, ikke misforstå, det er dyr som står i terrenget fast også.

Noe som er litt "irriterende" er at det er en del turist trafikk i terrenget, stien til skåla går opp i kanten av terrenget. Et godt råd i terrenget er å opp i motsatt side av dalen og bruke kikkerten mye og finne dyr å jakte på, laget til pappa skjøt mange på det. de skjøt knapt dyr på organiserte drev slik jeg husker det, et av de få var en 12 taggers kronhjort nede på furuåsen. de skjøt også et par 10 taggere (den ene oppe i fjelldalen) i løpet av årene, men det ikke noe utpreget bukke terreng.

 

Vet ikke hvor mange hjort de skjøt på alle årene, men de var oppe i 8 dyr på kvota på det meste, men stort sett låg de på 4-6 dyr på kvota. De 2 siste årene har feltet vært delt i 2, den delen der setra ikke ligger vil jeg kanskje si er den delen der det er mest dyr, men til gjengjeld her det helt rett opp og ned på den delen og tett som en jungel! De fant ei kolle med kikkert på den delen det ene året, klarte stille inn og skutt den men den reiste nedover sida og utover en av de mang høye klippene den, ble ikke mat av den for å si det slik. Etter det droppet de å jakte oppi skogen mere der.

 

Et godt tips OM du skulle ta terrenget er å jakte høyt oppe første del av jakta, blir litt mere dyr jevnt over i terrenget ganske sent i jakta. Så høyt opp det går an å gå er et godt tips, hvertfall mens løvet fremdeles henger på skogen.

 

Jaja, ble langt dette, men er det noe du lurer på så bare spør!

 

 

Mvh gutten i røyken.

Link to comment
Share on other sites

Er Tjugensetra den som på folkemunne kalles Tyvasetra og ligger nesten inntill stien, bare med elva imellom? Dersom det stemmer har jeg svettet noen liter i det terrenget. Ikke som jeger, men som sommerferiegjest. :D

 

Jeg synes tipset til gutten i røyken om å gå høyt i terrenget høres fornuftig ut. Det er veldig frodig der, og på sommerstid beiter det storfe til opp imot 1000 moh. Men gudhjælpemeg så bratt det er..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

vi har aldri hatt hund, men de har brukt det på hvertfall ene nabo feltet. tror ikke det skal være noe problem, men god dialog er bra å få til. Men i det terrenget der ville jeg brukt bandhund, en liten dachs får det jævli vankelig i det bratte terrenget der vil jeg tro....tro meg, er braatt....

Link to comment
Share on other sites

Bur 1 time fra Loen. Hos oss er det enda ikkje aksept for jakt med hund. Bøndene er skeptiske til hund/sau møtet, og ser for seg det verste. Sikkert ikkje dumt å høre med bøndene i området om når sauesankinga finner sted og forsøk å innrett ein fin dialog med bøndene i området. Da kan det jo hende at noke av den tradisjonelle skeptisken kanskje vil synke noken hakk.

 

Skitt Jakt!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Som vestlending vil eg annbefalle deg å kontakte utleigar og få det avklart med han fyrst. Og eg vil også annbefalle deg om å vente til etter sauesanken dersom dei er tvilande ti bruk av laushund. Her eg bur har me hatt ein del uheldige episoder med tillreisande hundeeigara som ikkje har tatt hensyn. Og det gjer det vanskeleg for oss som bur her og som vil bruke hundane våre lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Hadde en prat med grunneier som igjen skal høre med sine naboer så da får vi se.Hundene våre er testet mot sau men en garanti kan men vel aldri gi,Men jakt jakt uten los er for meg ikke videre spennende så håper det går i orden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...