Jump to content

Manglende jaktlyst eller bare treg ?


Laklevel

Recommended Posts

Har ei drevertispe på 12 mndr. Hun er sosial, trygg og flott i huset. Problemet er at hun er ekstrem trang i sitt arbeide. Har bevisst unngått terreng med mye vilt frem til nå. Bikkja har vært på bra med turer i skogen. Jobber sjelden mer enn 70-80 mtr fra meg. Skal ha bra med jaklyst i sine linjer med premierte foreldre osv (vet at dette ikke er noe garanti). Har forsøkt å sitte, men utvider søket sjeldent. Noen forslag? Skal jeg føre henne på noe ferskt ? Har hatt 2 rådyrloser, ca 10 min hver. Er det noe spesielt jeg kan gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel i hovedsak snakk om å trigge lysten ?

 

Du har unngått terreng med mye vilt, som kan gi hunden erfaring på vilt.

Hundens erfaring fra skog uten vilt = erfaring fra bærtur - ikke jakt.

 

Hvor mye jakterfaring har hunden fått ?

Er det nok erfaring til å kunne forvente noe som helst ennå ?

 

Husk at hunder er flokkdyr. Når du som flokkleder går og setter deg passiv et sted hvor hunden ikke vet at det finnes noe av større interesse enn dens leder, er det naturlig at den holder seg til sin flokk.

 

Beveg deg slik at dere sammen kan gi den uerfarne hunden erfaring med å finne ting av interesse. Dere skal ikke ha mange turene før hunden forstår at det finnes ting som er av større interesse enn deg, og derfor begynner å lete opp dette selv, når sjansen byr seg.

 

12 måneder er ikke mye. jeg skriver derfor ting av interesse, i stedet for vilt. Om det er andre ting som gjør at hunden søker ut de første gangene, så ikke bry deg om det. Dette vil snart bli erstattet med interesse for vilt.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler. Du har vært på bra mange turer i skogen sier du, og hunden din trenger å få godlukt i nesa. Slipp bikkja i terreng du vet/har håp om at det står vilt, men la fortsatt bikkja ta initiativet. Gå saaaakte etter hunden til bikkja finner noe, da stopper du i området der til bikkja har reist dyr, eller eventuelt utredet. Betryggende for bikkja om du befinner deg der den sist så deg/forventer å finne deg. Om bikkja etter et selvstendig søk finner fot eller dyr, så er det gulle godt. Bikkja vil snart lære at hvis den leter i skogen så kan det bli riktig så artig, og da vil nok søket utvides også når bikkja skjønner sammenhengen.

 

Ikke sett bikkja på ferske spor eller rett på dyr, la hunden få finne det sjøl. En drever på 12 mnd regner jeg med vil ha bratt lærekurve, så dette går nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...