Jump to content

Kjøttdeig av Hjort


JoachimD

Recommended Posts

Hei.

Har hatt gleden av å legge ned ett hjorte dyr i årets jakt, og det er mitt første dyr.

Sitter selvsagt igjen med masse avskjær og litt skuddskadd kjøtt som jeg vil lage kjøttdeig/hakkekjøtt av.

 

Er det noen som kan gi meg en liten "oppskrift" og fremgangsmåte for å lage kjøttdeig?

 

Jeg har kjøttkvern og kjøkkenmaskin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjærte ren alt av bein på sidene å kvernet det til kjøttdeig uten noe tilsetning.

Vet at mausern er skeptisk på å ha hjortefett sammen med deigen, men ble veldig godt likavell. Kan forstå

om det er en voksen (gammel) okse, men dette var av en ung kolle så fettet var veldig lyst å fint.

Link to comment
Share on other sites

var egentlig det jeg hadde sett for meg å bare kverne det ivei.

Det var lite blodslått kjøtt, å det som var blodslått skar jeg selvfølgelig vekk.

men det som var litt blodfylt la jeg i 7% eddik+vann i 3 timer for så å la det stå i reint vann som sildret i 6-7 timer.

Det gjorde susen, så til deg som mener du skal hive blodslått til H..... , det er er fult mulig å bruke det om du gjør litt forarbeid

med det. Hjortegryta ble iallefall knallgod med slikt kjøtt.....

 

Tror jeg prøver å blande i littegrasnn svinekoteletter i kjøttdeigen for å få opp fettinnholdet å kverner det 2-3 ganger, så får jeg heller se hvordan resultatet blir...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...