Jump to content

Elektrolyse


vpv

Recommended Posts

Hei :) for noen år siden fikk jeg tak i en gammel kammerlader hagle på et loppemarked til 150 kr! veit det ikke er mye verdi i det, Men alt som er produsert på kongsberg har en verdi for meg langt over 150.

Geværet har tydeligvis ikke blitt tatt vare på og fremstår som et totalt vrak! Trur aldri det blir noe av det :( Men skal prøve meg litt frem med elektrolyse på det :) legger ut noen bilder på prosjektet. Skal i forsvaret i januar så må ha noe å bruke tiden på når jeg ikke finner jobb ;) 1 gang jeg prøver elektrolyse så blir gøy og se! [

 

Bøtte + 1 fil Jern som ruster! + på våpen deler og - i den filen så litt håndvaskepulver så er man i gang :) bilder kommer. Håper det virker! trur ikke det kan ødlegge mer en det våpnet var fra før av. underbeslaget er rusta helt fast :S noen som veit om noe triks der ?

P7050292.jpg får ikke helt inntrykk over hvor ille rust angrepet er ...

 

P7050286.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ta et plastrør som er tre-fire tommer i diameter og plugg ene enden, ha røret så langt som stålet på børsa di, og full det opp med vann som du blander inn ca 20% melasse i (fortilsetning til kuer som fåes kjøpt på felleskjøpet). La stå i en uke eller to, og skyll og skrubb rent med nylonbørste. Gjenta etter ønske og behov.

 

Har brukt elektrolyse før, men det blir mye griseri og giftig avfall samt at jeg føler melasse gir berde kontroll og man slipper tenke på evt endringer i stålet pga strøm etc.

 

Guffa som blir igjen i melassen er jernmalm og selve melassemixen er helt ufarlig og kan tømmes rett i sluket.

 

Melasse tærer IKKE friskt stål, samt at stålet er mindre mottagelig for rust etter behandling enn med elektrolyse.

 

 

Skal uansett bli spennende å se hva du får ut av denne, gamle børser er gøy!

Link to comment
Share on other sites

Ja :) Mye gode råd der! kansje jeg skal prøve det på de andre delene! ser at elektrolysen virker raskt. Men som du sier blir det mye giftig avfall og gris... heldigvis er det god ventilasjon. Ja er utrolig gøy :) Selv om en omgjort kammerlader har liten verdi, var det jo et vanlig jaktvåpen i Norge å derfor har det sin historiske verdi. :) Er fast rusta skruer som plager meg mest nå.

Link to comment
Share on other sites

@Ingeniøren: At det er omdiskutert hvorvidt stålet endrer egenskaper ifm den elektrokjemiske prosessen man utsetter det for, samt et udiskutabelt fakta at overflaten etterpå er lettere mottagelig for rust.

 

Har brukt elektrolyse til mange prosjekter, og aldri opplevd problemer utover at det ruster lettere - men det er de som hevder at elektrolyse ikke er "bra" for gammalt stål av varierende kvalitet.

 

 

Nå bruker jeg melasse og syns det gir bedre resultat da det virker likt på all eksponert overflate og ikke bare i "siktelinja" mellom offeranode og delen du behandler sånn som elektrolyse til en viss grad gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...