Jump to content

Winchester 1885 Singel Shot?


geirandres

Recommended Posts

Hei!

 

En kolega kom til meg med en gamel Winchester han hadde arvet og lurte på om jeg kunne finne ut litt mer om dette våpenet for han. Hvilken modell? er det en variant av den såkaldte 1885 singel shot? hvor gammel er den? Ser ut som det er av typen "take down", at den kan deles, men uansett hvor mye jeg vrir og drar i våpenet rikker det seg ikke (kan være rustet da det ikke er brukt på ca 30 år). Kan løpet være byttet fra orginalen og at det er derfor man ikke får demontert det? Er kaliberet her 8x57 JR? evt. kan 8x57 IR, IRS, JRS også benyttes? Hva er markedsverdien på et sånt våpen?

 

Kan dere hjelpe meg med litt informasjon rundt dette våpenet hadde jeg satt stor pris på litt hjelp?

 

DSC_0744r.jpg

 

DSC_0746r.jpg

7.9x57 JR. Mauser

DSC_0747r.jpg

PAT. OCT. 7th 79, Winchester

DSC_0748r.jpg

Våpen nummer

DSC_0749r.jpg

GNOM 4x hakemontert kikkert

DSC_0751r.jpg

 

DSC_0752r.jpg

Ser ut som en knapp under på forskjefte for demontering av løp

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Typen, Winchester Single Shot Rifle 1885 (Både "high wall" og "low wall") ble produsert fra 1885 til 1920. Denne, en "high wall", ble produsert i 1914. Totalt antall et sted mellom 130 - 140 000.

John M. Browning var ansvarlig for design.

De kom i mange kalibre, fra .22 til .50. Om kamringen i 7,9X57 JR er original er ikke godt å si. Selve stemplingen av kaliberet virker mindre slitt enn de andre stemplingene på geværet. Det kan se ut som om den har fått ny pipe.

 

Hva en Winchester-samler vil gi for en slik vet jeg ikke, har ikke handlet Winchestere i stor grad, og "post 1890" ikke i det hele tatt.

 

Flott børse!

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe den ble kamret originalt i 8x57, men muligens i 7x57. Er løpet originalt vil du se en hel bibel med tekst på løpet. Finner du ingen løpstekst så er det enten uorginalt eller dreid ned. Den kaliberen jeg vet dem laget take down versjoner av i Highwall er 405 wcf, og senere tror jeg dem laget den i 7x57 muligens også 38 express. Etter 1920 vet jeg ikke hva som skjedde. Mener jeg har lest at Highwall også ble laget som et sett med to løp. Et hagle løp og et rifle løp.

 

Den patenten der er ganske herlig. Tar jeg ikke feil var det nettop denne som fikk Winchester til å praie Mr Moses. Han lagde denne i 1878 som 23 åring, patent i 1879, før han ble med Winchester. Det skjedde i 1883 da Winchester forhandlet seg til å få kjøpe han og hele greia, sammen med prototypen til den senere model 1886.... Når du har pellet fra hverandre en 1886 skjønner du at det kvernet mye oppi hodet til godeste Moses. Kjære vene, han lagde en slide action rifle av skrapmetall og diverse våpendeler til sin brors bursdag i 1869. Da var han 13 år gammel.

 

Verdien for den du har er likevel ikke astronomisk. Noen tusenlapper kanskje. Jeg har et par originale i kaliber 45-70 og 40-70. Jeg ga altfor mye for den ene, og alt for lite for den andre. Snitt på ca 10 løk. Men jeg angrer ikke likevel, gleden er stor når man har dem med seg på banen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...