Jump to content

Puss og stell av hagle


Foddnar

Recommended Posts

Har nett kjøpt mi første hagla. Pussesett er og kjøpt, MEN eg har lese litt rundt om, men finn ingen detaljert forklaring på korleis eg skal pussa hagla. Kor ofte må det gjerast?

Om nokon ville ha skreve ei detaljert forklaring hadde det våre fint!

Eg har eit Gunslick pussesett, det burde vel vera nok?

Link to comment
Share on other sites

Her får du nok mange ulike fremgangsmåter og forklaringer. Men et par spørsmål først:

Er dette en halvauto/pump/overunder-hagle?

Er det noe av eksklusiv art?

Kun jakt, eller leirude og?

Disse spørsmålene har en del å si for vedlikeholdet.

 

Jeg er i allefall en av de som kun gjør følgende:

Drar gjennom hagla med en slik feit bommuls-dott innsatt med olje etter hver bruk.

Pusser hagla skikkelig med messingbørste og mantelfjerner en gang i året.

Har man vært ute i regnvær demonteres hagla, og alt settes inn med et TYNNT lag olje (Ikke kjør forsvarsstil hvor det renner olje ut av alle åpninger).

Link to comment
Share on other sites

1: Over og under.

2: Lincoln Premier Luxus, 10000kr klassen.

3: Jakt og leirdue ja!

 

Eg har ein slek bommulsdott som eg kan skru på på pussestokken, skal eg ha noko ekstra utattpå den eller skal eg smøra den med olje som han er?

 

takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar noen dråper olje på den bommulsdotten hver gang. Men den er litt dum da det ikke er mulig å vaske den.

 

Har forsøkt å rense den i zalo-vann, men det resulterte bare i at den var omtrent like skitten etterpå, og litt hardere.. Ikke like fluffy som før :)

 

Jeg er litt usikker på hvor viktig det er å tørrpusse hagle før bruk? Det kan sikkert noen andre svare på? Jeg har aldri vært spesielt nøye med det i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Joda, om du vil spare den litt, så er jo det et triks.. I allefall de første par draga, når det er mest skit inni der!

 

Neida, du kommer langt med bare vanlig sunn fornuft ;) Som i mye annet..

 

Ikke demonter absolutt alt hver gang du har brukt hagla, det er mitt tips nr 1 i allefall :)

Link to comment
Share on other sites

Jo du må selvfølgelig demontere den, av med forskjefte osv. Men ikke plukk hele avtrekksmekanismen fra hverandre hver gang den skal pusses :P Jeg har gjort dette 1 gang med min, og det var egentlig ikke stort å pusse.

 

Nei hvorfor, jeg ser for meg at det lett kan bli litt slark osv. hvis man driver å fikler for mye.. Men dette rådet er noe som ofte går igjen i tråder som dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde du hatt en Remington 870 12/89, er min erfaring at den trenger bare utvendig puss de første 3000 skuddene, kan være lurt å trekke igjennom en våt oljefille i løpet hvis det har vært ruskevær eller mye skyting. Bruker Hobbes Gun grease utvendig på alle mine våpen, men eg jakter også i Bergens området.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Haglene mine får puss etter hvordan været har vært på jaktdagen/leirdue skytinga.

Er det regn må allt stål tørkes og oljes inn på nytt.

Automat hagla (Baretta urica) plukkes ned helt og avtrekker mekanismen tas ut.Allt sprayes ned med crc eller en annen tynn rusthemmende olje.Pipa srayer jeg også med samme olje innvendig ,og som nevnt ovenfor er det mye dritt i løpet.Her brukker jeg noe så enkelt som dasspapir rundt en nylonbørste og fjerner det meste før pipa oljes over på nytt.

Når det er drittvær tar jeg som oftest med sideliggeren på jakt.Her tar jeg av forskjefte og sprayer ned metallet og tørker av.Mekanismen inne i stokken tar jeg opp en gang i året og smører opp med våpen olje.Har hatt våpen i over 30 år og ingen har tatt skade eller rusta noe sted ved å bruke ovenfornevnte metode.Det som ødelegger våpnene er at de ikke blir pussaog olja etter bruk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...