Jump to content

første våpen og kaliber?


skorpiuz

Recommended Posts

jeg har nettopp tatt jegerprøven å sitter nå å vurderer hvilken rifle jeg skal kjøpe. tenkte meg i prisklassen opp til 10 000.

har forelsket meg litt i denne:

http://nordskog.com/produkt.cfm?a=product&b_id=1023654

 

 

noen som har prøvd eller har noen menonger om denne?

eller som har noe annet å vurdere i denne prisklassen. vil ikke ha brukt.

hvilket kaliber burde jeg velge. i første omgang er det elgjakt som skal bedrives. har mest tenkt på 6,5 * 55. selv om min far sier at jeg burde vurdere 30-06. de fleste i jaktlaget bruker disse.

Link to comment
Share on other sites

Noen spesiell grunn til at du nettopp vurderer denne rifla og kaliberet 6,5 x 55?

 

Innenfor 10.000,- kr. budsjett er dette sikkert et greit våpen. Selv ville jeg også vurdert en Tikka T3 light SS, spesielt hvis valget er 6,5 x 55. Har meget god erfaring med dette våpenet selv. Ser disse ligger på ca. 8500,-. Browningen du vurderer er sikkert et ok våpen, men tiltaler ikke meg personlig.

 

Skal du ha .3 kaliber våpen, hadde jeg heller valgt .308win enn 30-06. (Har rifler i både 6,5 x 55, .308win, og 30-06 selv). Ellers er 6,5 x 55 et kaliber som er dugende til det meste, og behagelig å skyte med.

 

Er ellers helt enig med deg i å kjøpe nytt våpen - ikke brukt.

 

Av kikkertsikter er det jo også en del å velge i....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt så fungerer begge kaliber til elg. MEN hvis du er fersk rifleskytter så kan det være at du skyter bedre med 6,5 pga mindre rekyl.

Dette er ingen regel, men ofte tilfelle.

 

Ang. den browningen så høster den mye positiv omtale pga funksjon og presisjon.

Jeg har ingen erfaring med den selv så her foreslår jeg at du gjør et søk på kammeret.

Det som noen kan være skeptisk til er pipelengde. 53cm for 6,5 vil nok mange mene er for kort for å få god nok fart på kula.

Selv har jeg 47cm pipe og hadde ikke hatt betenkeligheter med å skyte på elgen med f.eks 155grs Lapua Mega.

 

Siste punkt er priser på ammunisjon. 6,5 koster ca halvparten av 30-06.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg har denne, i samme kaliber, og jeg har lånt den et par ganger. syntes det virket som et bra våpen. Likte stokken bedre enn Tikka sin syntstokk. Bedre å holde i pga stoffet som er lagt på, Dura Touch. Har ikke noe spesielt i mot T3 synt, men jeg synes ærlig talt den stokken virker litt vel billig. Ulempen med A-boltstokken er at det fort blir riper og merker i den, da belegget er "mykt". Likte også sluttstykket. Glatt og god gange, og passe høyde på løftet (men det er vel det samme med T3). Magasinløsningen er litt spesiell. Det er et både hengsle- og boksmagasin. Man vipper ned lokket under og kan ta av boksen. Kjekk greie. Om man har bruk for det er en annen sak. Skyvesikring på kolbehalsen er også kjekt. Det var egentlig ingenting jeg mislikte med A-bolten.

 

En ting jeg har hørt om når det gjelder A-bolt og 6,5 er at noen har erfart at den sprer etter noen få skudd. Varmeutviklingen kanskje? Merket ikke noe til det da jeg banket i vei 20 treningsskudd selv.

 

T3 har god presisjon. En kompis har en i .30-06. Skyter utrolig bra med den, men rekylen er ganske hard med den stokken. Han måtte montere lyddemper for ikke å få kikkertsiktet i ansiktet stadig vekk. Han ble skuddredd av det. Meoptaen han har, har relativt kort øyeavstand, så før lyddemperkjøpet, satte han siktet lengre frem, noe som igjen resulterte "tunnelsyn". Etter demperen skyter han helt utrolig bra.

 

Er nok mye smak og behag når det gjelder å velge rifler i prisklassen. A-bolt og T3 er jo ganske vanlige. Selv ville jeg valgt A-bolt fremfor feks T3, mye pga stokken. Så spørs det om den er verdt den høyere prisen. T3 er jo noe rimeligere.

 

Kaliber 6,5x55 er helt greit. Mange mener det er marginalt på elg, men 6,5 har mindre rekyl. Syntstokk og .30-06 feks gir ganske hard rekyl, jfr det jeg sa om kompisen over. Mindre rekyl gjør at mange skyter bedre da man blir mindre skuddredd.

 

Har selv .308, og jeg synes den gir nok rekyl for penga jeg... Det blir jo en mellomting mellom de to andre. .30-06 gir størst muligheter for hjemmeladere (har jeg hørt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...