Jump to content

375 H&H på elektroniske skiver


errorjac

Recommended Posts

Hei

 

Noen som har erfaringer med 375 på elektroniske skiver??

 

Skytterlaget har fått for seg at skyting med 9,3 og 375 ikke kan skytes på elektroniske skiver.

 

Under henvisning til at de ødelegger noe i skivene, og at banen ikke er godkjent for mer enn 9mm.

Er derfor henvist til å skyte opp på reinfigur på papp, og manuell anvisning.

 

Holder på å få fnatt!

I de åtte årene jeg har hatt denne børsa, skyter jeg 3-5 skudd for å sjekke at den går beint, så skyter jeg opp til storviltprøven, med de 5 obligatoriske skuddene. Og det er det hele.

All trening foregår med Mausern i 30-06.

 

Ingen skal fortelle meg at disse ti skuddene i løpet av et år, sliter eller ødelegger skivene uforholdsmessig mye.

Ta til sammenligning når jeg ligger å trener med 30-06. Det sendes endel skudd avgårde før oppskyting.

For ikke å snakke om de som skyter hundredevis av skudd fordelt på de vår og sommermånedene banen er åpen.

 

Noen som vet noe om problemstillingen andre steder?

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig opp til skytterlaget å bestemme sine egne regler, det er imidlertid ingen tekniske årsaker til at nevnte kaliber ikke skulle kunne brukes på disse skiven.

 

Dette selv om det er hevet over en hver tvil at skyting med disse kalibrene utgjør en betydelig slitasje (Jeg er vedlikeholdansvarlig for et slikt anlegg), når det skytes med spisse kuler opp til kaliber 30 blir det bare et lite "knappenålshull" mens butte kuler i grovere kaliber stanser ut et hull ca tilsvarende hullet etter en hullmaskin.

 

Når det gjelder godkjenning av skytebaner er det vanlig at disse er godkjent for skyting med kaliber opp til 12,7 mm, men ikke 12.7 mm. Presiserer at dette er det som er vanlig, kan jo være forhold ved akurat denne banens godkjenning som tilsier noe annet(uten at jeg helt ser hva det skulle kunne være)

Link to comment
Share on other sites

I 375 og 9.3, er det vel ganske vanlig med bruk av relativt spisse kuler, selv i kal .45, finnes noe spisse kuler. Disse vil sikkert klyppe mindre hull, enn f.eks. en wc kule fra en .32 S&W long. Er vel ingen pistolklubber som vil forby bruk av wc kuler på sine elektronikkskiver. Har inntrykk av at svært mange DFS lag har null peiling. Hadde vært fint med en faktautredning fra produsentene, så slapp man all synsingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...