Jump to content

Hagle til en på 11 år


xtrem

Recommended Posts

Guttungen min på 11 år skyter med en gammel gassdrevet halvauto som jeg har kuttet av noen cm på kolben og montert en ganske myk rekylpute på, eneste problemet må vel være at den blir litt lang og tung for han(han er tynn og vek) men det går bra.

Jeg ser vel for meg at andre lettere o/u hagler vil slå for mye (rekyl) og da vil de fort bli skuddredde.

 

293574_1934696969213_1295986866_31679721_2821500_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sabatti Short, kanskje med ekstra kort kolbe, kan kanskje være noe? De har 63,5 cm løp, så om man korter ned noen cm gjør kanskje ikke så mye på balansen. Får du fikset til "kolbeforlenger", kan han ha hagla i flere år og.

 

De har også en lettvektsutgave, som etter sigende skal ha en vekt på 2,55 kg.

 

Se her: http://www.vaabenhuset.no/SHORT-hagler.html

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på Sportskytter her. Dersom formålet er at det skal være moro å skyte, så er det en god vei å gå. Blåmerker på arm, skulder og kinnbein er ikke så heldig i starten.

 

Dessuten skulle jeg tro at en halvauto kunne være gøy også som puslespill og vekker for mekaniske interesser :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt å la guttungen på 11 skyte med en eldre og litt tung Miroku. Hagla veier ca. 3.5 kg og med lette leirdueladninger går det glatt 3 serier før han blir øm. Jeg har også en gassdrevet automat(Beretta Urika) som har mildere rekyl. Problemet er at den har vesentlig lenger mekanisme som gjør grepet for venstre hånd mere kronglete. Han må holde en mye slakere vinkel i leddet for å rekke frem til forskjeftet. En annen ting som jeg har tenkt på er at en vanlig dobbeltløpet hagle er enklere og mere oversiktlige å betjene på bane. Tenker særlig på dette med at hagla er brekt mellom hvert skudd.

Likevel er det Berettaen som er guttungens favoritt, selv om han ikke bruker den på banen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...