Jump to content

Sprekk i kongsbergskjefte


Palinder

Recommended Posts

Da var "ny"børsa i hus. Jeg har gått en stund og ventet på en kongsberg 393 i 30-06. Den kom forleden dag, og jeg var kjempefornøyd. Børsa så jo nesten ny ut! Løpet kjempefint, og alt av stål helt 100%.

 

Men så begynner elendigheta. Først ser jeg at avtrekkerbøylen har sprukket ved bakre skrue. I og for seg ikke så uventet, litt surt. Verre blir det når jeg skrur ut mekanismen og oppdager 3 sprekker i stokken! Sv#¤te! :evil:

 

Sprekk på hver side av avtrekker og i bakkant av magasinbrønnen. Herlig.

 

Er det noe å gjøre her? Bare å kaste eller kan det fikses på en relativt enkel måte. Børsa er ikke beddet, så det skal jeg uansett få gjort, men er det noen vits i det med en sprukket stokk?

 

Hva finnes av alternative stokker(ikke KKC), hvor får man tak i dem, og hva koster de i så fall?

 

Skal selvfølgelig ta kontakt med selger og be ham pent om å forklare hvordan dette samstemmer med hans lovnad om at "nei det er ikke noe som helst i veien med børsa, bare riper på stokken."

 

Får ikke tatt bilde av den nå, men hvis jeg får lov skal jeg låne et bilde fra Bamruds beddetråd og illustrere hvor sprekkene er. Hvis du leser dette Bamrud, er det greit eller?

Link to comment
Share on other sites

Får ikke tatt bilde av den nå, men hvis jeg får lov skal jeg låne et bilde fra Bamruds beddetråd og illustrere hvor sprekkene er. Hvis du leser dette Bamrud, er det greit eller?

Selvfølgelig! :wink:

Angående sprukket stokk, så er det lys i den mørke tunnellen. Jeg har limt og beddet minst et par stokker av samme slag som er stabile og like gode.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke et helt uvanlig fenomen på Lakelanderen. Problemet er ubeddet stokk hvor låsekassen smyger seg sakte og sikkert nedi teverket og lager spenninger. Søylebedding er tingen og muligens en rekylbolt gjennom stokken i overgangen avtrekk- magasin. Jeg har klådd på 7 andre lakelandere deriblint 2 som vi eier selv, alle har hatt eller fått disse sprekkene. Vedrørende avtrekksbøylen, har nå muligens fått min nevø til å frese ut noen i alu, men dette får han ikke til før skolen starter i august, det er håp for avtrekksbøylen også. Sprekken i avtrekksbøylen er ikke et problem hvis du søylebedder den bakerste skruen helt ned og borer et større hull slik at søylen passer i avtrekksbøylen, da skrur du ikke i bøylen,men i søylen. Dette har blitt gjort på husstandens 2 lakelandere.

Avkappede luftgeværløp er glimmrende søyler. :D

Link to comment
Share on other sites

Tok ut bildet til Bamrud, tegnet inn noen sprekker og la det på galleriet, men jeg får det ikke fram, så det kommer ikke noe bilde.

Men uansett, da jeg skrev den første posten, bestemte jeg meg for like godt å stikke nedom Rogne Våpen for å la ham se på børsa.

 

Den ligger nå inne i påvente av passende behandling. Det blir søylebedding/pluss vanlig bedding og en rekylbolt mellom avtrekker og magasin. Han foreskrev faktisk også å kutte midterste skrue for å unngå tre festepunkter. Siden jeg ikke vet bedre sa jeg go for it.

 

 

Tre og en halv uke skulle det ta. Fordømt irriterende siden jeg ikke får skutt med den i sommer, men jeg rekker da bukkejakta med et nødskrik! :D

 

Litt surt med en utgift på 1600kr, men siden jeg likevel hadde kommet til å bedde den er det strengt tatt akseptabelt. Syns jeg fikk mye børse for pengene uansett. Eneste er at jeg nå ikke har råd til å kjøpe meg det karabinløpet jeg hadde lyst på. :( Får bli til neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...