Jump to content

Pacific size die 6.5x55 Skan


GoldenTarget

Recommended Posts

Hei :)

Jeg har begynt å lade 6.5x55 til en sauer 200 str. Når jeg skulle innstille dien slik at hylsa gikk lett inn i mitt kammer, så var dien for lang. Det gikk ikke å skru den lenger ned. Jeg før lukket igjen sluttstykket med hylsa inni, men det går ikke lett inn. Derfor lurte jeg på om noen av dere hadde vært bort i å slipe kalibrerings dier, for å kunne få pressa litt mere med den?

 

Jeg lader på en Dillon 650 XL

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden er samme problem beskrevet:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=16181&p=182999&hilit=dreie#p182999

 

der skrev jeg bla:

er de hylsene du ikke klarer kamre skutt i ditt våpen?

kamrer de før de er presset?

 

eller er det hylser skutt i andre våpen?

 

du kan få en kombinasjon av trangt kammer og romslig die. da får du det problemet du nevner.

 

jeg løser det ved å dreie av bittelitt på bunnen av sizedien. men det betyr igjen at man må tenke når man justerer dien etterpå. om man da justerer dien for langt ned kan man presse hylsa for mye å man kan man sette skuldra for mye tilbake, og kan få for stort patronspill som kan føre til hylseseparasjon. derfor må man tenke seg om før man begynner med sånne ting .

 

Andre mulige løsninger er feks å prøve et annet diesett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til Dillon pressa. Men det vanlige er å slipe ned en hylseholder, eller prøve en av ett annet merke. Pacific die er fra før Hornady byttet navn. Er dia brukt mye tidligere? Da kan det jo tyde på at dien er "gulle god".

 

Det er ikke jeg som har brukt dien tidligere, men jeg trur den har helpressa ca 400 hylser.

Link to comment
Share on other sites

6,5X55 swedish eller SKAN dier. Alle merker duger egentlig. Men du må ha en die som presser hylsa nok. Om du har et ekstremt trangt kammer må du ha en trang die om du skal presse hylser fra andre kammer.

Om du ikke finner det må du kansje modde en die, eller bruke hylser fra det trange kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan vet jeg hvilken dien som er litt trange?

Umulig å vite før du har prøvd, er max-min toleranser på dier akkurat som det er på kammer.

 

Eller hvilken die bruker du til 6.5x55, når patronene skal passe i en Sauer 200 str?

Jeg bruker en lee die jeg har slipt bittelitt av bunnen på for å kunne presse en hvilkensomhelst 6,5x55 hylse til et hvilkensomhelst 6,5X55 kammer . ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...