Jump to content

Ekstrem blying i Hege-Uberti SAA 1873 45LC


clausdl

Recommended Posts

Hei, jeg er aktiv konkurranseskytter og skyter for det meste felt. I tillegg har jeg meldt meg inn i Norsk svartkrutt-union og ervervet en revolver i 45 Long Colt for svartkrutt-skyting. Våpenet er en Hege-Uberti 1873 SAA Colt kopi (4 og 5/8" pipe tror jeg) som i følge fabrikken er om lag 25 år gammel (de poengterte at dette var en gammel revolver, litt komisk sett i forhold til at det er en kopi av et våpen som kom på markedet i 1873). Jeg har drevet med skyting, lading og kulestøping siden ca 1990, så jeg er ikke helt uerfaren.

 

Til saken:

Jeg sjekket og det er slik at denne revolveren også tåler røyksvakt krutt og jeg fikk derfor lyst til å lage noen "kose-patroner" for litt uformell "plinking". Jeg har hittil prøvd med 250grains rundneset (flate på tuppen) fra Clarry Haglund sizet .452 og med en "Keith-kule" SWC fra Lyman som jeg støper selv, også sizet .452 i en spiller ny Lyman "lubri-sizer" (denne veier ca 255grains). Jeg har kun prøvd med N320 krutt, begynte med 6 grain og har prøvd å øke mot 7 grain. Det er vanskelig å si noe om presisjonen da siktene er svært små, men jeg setter lett 6 skudd i en medium feltblink på 25 meter. Det som skjer er at etter 50 - 60 skudd så begynner den å blye noe voldsomt helt i starten av pipa (ikke i overgangskonen) og ca 1 cm innover i løpet og presisjonen blir merkbart dårligere. Det var ingen merkbar forskjell på de harde kulene fra Clarry og mine støpt av hjulvekter. Jeg støper 357 mag kuler (RCBS 158 grain SWC sizet .358 med GC) av samme blyet og konkurerer i spesialfelt Mag1, har skutt flere tusen skudd uten noen blying (S&W 586) så etter mitt skjønn burde blyet være hardt nok til såpass slappe ladninger. Så hva gjør jeg? Dropper den nye kuletangen fra Lyman og kjøper en tang for kuler med GC? Bruke mantlede kuler?

 

Jeg har også lest litt om det som kalles "fire-lapping" og lurer på om noen har erfaring med dette? Så vidt jeg skjønner skyter man x antall kuler rullet i grov slipepasta deretter kuler rullet i gradvis finere pasta. Dette sliter selvfølgelig på pipa (det er jo meningen) men kan man da lett ødelegge pipa hvis man skyter litt for mange skudd? Jeg må bare innrømme at jeg ikke har vært borti slike problemer med blying før da jeg har holdt meg til S&W revolvere for feltskyting i kaliber 38spc og 357 mag (eller kanskje jeg bare har vært heldig). Det er også noe herk å pusse ut blyet etterpå :cry:

 

Hører gjerne fra dere som har hatt lignende problemer!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en ny S&W 686 for 12-13 år siden, og den var gjenget så hardt i rammen at det var en innsnevring i løpet der med påfølgende dårlig presisjon og blying...

Jeg kjøpte da Norma (tror jeg) sitt firelapping sett og lappet revolveren med det. For meg fungerte det helt perfekt, og presisjonen ble veldig bra (ihvertfall like bra som andre revolvere jeg har skutt med)..

Jeg har heller ikke noe tendenser til blying i den.

Det viktigste med å firelappe er å bruke veldig svake ladninger og gjerne lange blykuler. Svake ladninger er viktig fordi at kulen ikke skal utvide seg igjen etter at den har passert innsnevringen i løpet.

Du vil også oppleve bedre presisjon med mantlede kuler enn blykuler om det er en innsnevring i løpet som gjør blyingen....

 

Etter at firelappingen var vellykket på min revolver så har jeg også firelappet to rifler med godt resultat. Den ene var en gammel sako med rust i løpet som ble lappet bare for morro for å se hvordan den oppførte seg etterpå. Den ble bra nok til å samle 4-5 cm på 100 meter samtidig som mantlingen ble lik som en ny børse. Sako'n er i bruk ennå på jakt med godt resultat :-)

Den andre børsa var en gammel husquerna som hadde gått borti 3000 skudd med minimal bruk av mantelfjerner. Først brukte jeg barnes cr10 mantelfjerner til jeg ikke fikk mer mantel ut(tok laaang tid), deretter kjørte jeg en "halv" serie med firelapping i den. Den går også godt nok til å jakte med nå, noe den ikke gjorde før...

På sistnevnte rifle så kjente jeg med pussestokken at den var trangere inne ved kammeret enlengre ute i løpet etter at mantelen var borte. Etter å ha lest litt på nettet så konkluderte jeg med at dette sannsynligvis var "karbonifiserte" rester av kruttslam. Husker ikke hvor jeg leste det, men jeg leste ihvertfall at den eneste måten å få bort dette på var nettopp firelapping..

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar, dette var interessant :smile:

 

Jeg har kikket på Norma sine sider men ikke funnet noe fire-lapping sett der, men det kan bestilles via Midway ser jeg. Brukte du kuler som var sizet eller var de "urørt"? Husker du noe om korningen på pastaen og hvor mange skudd du brukte? Er det noen måte å måle/sjekke underveis i prosessen? Hvordan ladet du ammunisjonen, ser for meg at dette fort vil grise til dier etc?

 

Med vennlig hilsen

Claus de Lange

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar, dette var interessant :smile:

 

Jeg har kikket på Norma sine sider men ikke funnet noe fire-lapping sett der, men det kan bestilles via Midway ser jeg. Brukte du kuler som var sizet eller var de "urørt"? Husker du noe om korningen på pastaen og hvor mange skudd du brukte? Er det noen måte å måle/sjekke underveis i prosessen? Hvordan ladet du ammunisjonen, ser for meg at dette fort vil grise til dier etc?

 

Med vennlig hilsen

Claus de Lange

 

Usizede kuler, så store som jeg fikk kamret. Korningen var 300-600-900 og 1200 om jeg husker riktig (jeg kan se om jeg klarer å finne firelappingsettet i en skuff et eller annet sted..).

Jeg husker ikke helt hvor mange kuler jeg brukte, men mener jeg brukte 12 de tre groveste og 18 av den fineste korningen. Isetter dien blir litt grisete, men ikke verre enn at den går an å gjøre ren etterpå ;-)

Jo lengre kuler dess bedre selvfølgelig, blir større "slipeflate" på kulene da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...