Jump to content

Hva tåler låsekassa i en mauser?


mauseren

Recommended Posts

Hei

 

Jeg arvet en Voere 30.06 rifle med en ombygd Mauser låsekasse av farfar. Det står selvfølgelig ikke noe produskjonsnummer utover at det er Voere/Kufstein som har laget den og at det er 30.06. Dette gjør at jeg ikke finner noe info om rifla. Jeg er heller ingen ekspert på våpen så jeg spør dere. Jeg lurer på om det er noen risiko for at jeg kan ødelegge rifla med hjemmeladede skudd. Det er selvfølgelig forutsatt at ladningen ikke er utover gitte kriterier for kruttmengde osv. Jeg har også lagt merke til at det kommer messingstøv på sluttstykke etter skyting. Kan dette tyde på at kasse eller slutstykke er begynt å bli for slitt?

 

Jeg er 95% sikker på at det ikke er noen problem med en god gammel mauser, men vil bare høre for sikkerhetsskyld.

 

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er i tvil om riflas tilstand er det en god ide og la en børsemaker se over den.

Koster ikke mange kronene.

 

Mauserkassene er solide, og hvis du bruker hodet når du lader er det ingen grunn til å være bekymret for å skyte 3006.

At det blir litt messingrester på sluttstykket er normalt, men som sagt, en liten tur til børsemaker er en billig forsikring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...