Jump to content

PISTOLGREP pumpe 870 rem.


ripvip89

Recommended Posts

Hei. lurer på om det kan være ulovvelig og ha pumpehagle med pistolgrep. jeg ønsker og bruke 870'en min til leirduer og småvilt, men orginal kolbe er for lang, har lenge ønsket å prøve pistolgrep på leirduebanen da jeg er nyskjerrig på hvordan dette fungerer.

 

leser at våpen med militær karakter ikke er lovelig, men hva er militær karakter, alle hagler utenom Engelske skjefter har pistolgrep, hvor går liksom grensen???

 

eksempel har jag tenkt på denne...

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/826432

 

Håper dere kan komme med Svar, noen som har pistolgrep? lovelig?

Link to comment
Share on other sites

Fra og med 15oktober er ikke pistolgrep, dvs frittstående, ikke som en del av en normalkolbe lenger lovlig på pumpehagler.

All erfaring tilsier at det er bedre med vanlig jaktsklog til all form for skyting med "vanlig" kolbe. Men Pistolgrep ser jo tøffere ut i speilet da... :mrgreen:

 

Dette har forøvrig ingenting med forslaget fra DN om at rifler med "militær karakter" bør forbys til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Fra og med 15oktober er ikke pistolgrep, dvs frittstående, ikke som en del av en normalkolbe lenger lovlig på pumpehagler.

All erfaring tilsier at det er bedre med vanlig jaktsklog til all form for skyting med "vanlig" kolbe. Men Pistolgrep ser jo tøffere ut i speilet da... :mrgreen:

 

Dette har forøvrig ingenting med forslaget fra DN om at rifler med "militær karakter" bør forbys til jakt.

 

Vil de kjøpt før denne tid være lovlig etter forbudet?

Link to comment
Share on other sites

Det svever nokk mye tvil hos leverandørene også. nå som den nye våpenforskriften har kommet ut. Da jeg har lest denne to ganger, finner jeg ikke noe informasjon om at dette skulle være ulovelig. Ser heller ingen grunn til at dette ikke skulle være lov, va det ikke endrer våpnets karakter noe særlig. dette begrunner jeg med at pistolgrep er vanlig på alle hagler, og ser ikke hvordan man kan deffinere hvor MYE pistolgrep som skal være lovelig.

 

Finner heller ingenting om at Frittstående pistolgrep ikke er lovt. Hva er frittstående, da dette er i samme stykke som kolbe ser jeg på det som en del av stokken. jeg forstår at bare pistolgrep uten kolbe er ulovelig, da dette endrer måten våpnet benyttes og avfyres på, da det ikke legges til skulder.

 

Her er en link til den nye våpenforeskriften

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pre ... ?id=521686

 

Sorry for alle skrivefeil i innlegget, Lager pizza og har ikke tid å rette opp alt=) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Her er en link til den nye våpenforeskriften

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pre ... ?id=521686" target="_blank" target="_blank

 

 

Linket du riktig? den var ikke ny.

 

http://www.dirnat.no/multimedia/49181/H ... attachment

 

Forslag til endring:

 

§15 første ledd skal lyde:

 

Under jakt og felling er det ikke tillat å bruke pistol, revolver, våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen..

 

 

Jupp. Blir det vedtatt blir det ulovlig. No doubt.

Link to comment
Share on other sites

UUUUUppppsss... sitter og leser på en gammel forskrift... =)

 

Men hva er og betegne som Militært?

 

Det eneste man endrer på ved å invistere i pistolgrep( som eksemplet ovenfor) er jo at man flytter pistolgrepet x antall grader nedover. Måten man avfyrer og båten man skyter hagla ved å legge den til skulder er jo uforandret.

 

når de skriver våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen, danner det jo grunnlag for hver enkel jeger og Tolke/vurdere hva som er og betegne som militær karakter.

Link to comment
Share on other sites

 

Men hva er og betegne som Militært?

 

Slik det står der? Det er opp til de som har mulighet til å gjøre det surt for deg å bestemme. Med mindre det kommer et "inn-med-teskje-rundskriv" til de nye vedtakene (om de blir vedtatt)

 

Det eneste man endrer på ved å invistere i pistolgrep( som eksemplet ovenfor) er jo at man flytter pistolgrepet x antall grader nedover. Måten man avfyrer og båten man skyter hagla ved å legge den til skulder er jo uforandret.

 

Helt sant det. Men det ser jo fryktelig tacticoolt og skummelt ut.

 

 

når de skriver våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen, danner det jo grunnlag for hver enkel jeger og Tolke/vurdere hva som er og betegne som militær karakter.

 

Ja det gjør det. Helt til noen som håndhever dette ser våpenet/tilbehøret og utøver sin tolkning som definitivt gir en mer pes enn man vil ha.

 

Om det blir vedtatt bør det forklares så detaljert at de må sende ut en pen skinninnbunden bok til alle jegere der det er forklart ihjel og dermed eliminert all tvil om alt som er vedtatt.

 

Er lei av lovverk som er løst og har så mye rom for tolking.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...