Jump to content

Polere hammer på Rem 597?


frakk2000

Recommended Posts

Hvis du tenker på å polere inngrepsflater mellom hane og avtrekker så er fallgruven uønsket hanefall..... som ender med vådeskudd....

Tuning av avtrekk er børsemakerarbeid, med mindre du ser på deg selv som en meget flink finmekaniker med god mekanisk forståelse. For å lette et avtrekk er som regel bytte til lettere fjærer den sikreste veien å gå om man skal rote med det på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Har god forståelse av mekanikk, så det går nok fint, har finlest forum for Rem 597 brukere, og det ser ut som det er to muligheter for å lette avtrekket, ny hammer, eller polere den selv. Det er ikke så mye en kan gjøre med fjær osv. Hvis noen andre har prøvd det derimot, og heller anbefaler å kjøpe ny hammer..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Løfter denne gamle tråden litt, i håp om noen vettuge svar :)

 

Ut fra hva jeg har sett til nå når jeg har søkt litt ser det ut til at man bare polerer pinnen hammeren er montert på, slik at det blir litt bedre klaring i hullet på hammeren som pinnen går inn i, stemmer det?

 

Om det er tilfellet lurer jeg på hva man bruker som poleringsmiddel?

 

En ny hammer koster jo ikke allverdens, men det er jo morro å se om man kan få ordnet det selv uten og bare bytte deler.

Link to comment
Share on other sites

Hei.....polere hammer det går...har du sjekket www.rimfirecentral.com og underforum rimfire 597

og hvis du i tillegg titter på toppen i forumet er det masse tips og triks som en "kan" gjøre med en slik

En Vq hammer får du for ca 500 kr via midway og ca 35 usd via div. steder der borte hvis du får dem til å sende over dammen. Har selv en VQ hammer og extractor i min og det virker bra

Mvh Tom Holmskau

Link to comment
Share on other sites

Prøvde selv å polere avtrekket på min (les: jentungen sin) nyinnkjøpte for litt siden, men det turte jeg egentlig ikke å drive med. Snakket med en som hadde gjort det en gang, og han fikk helautomat, sa han... Så jeg endte meg å bestille en Volquartsen fra Midway!

 

Denne er ikke på lager, så jeg lurer jo litt på når den dukker opp! Heldigvis er det ingen bråhast. Men jentungen (10 år) synes avtrekket er hardt. Det er tross alt hun som skal bruke børsa, så da får en gjøre noe med det! :)

 

Er det forresten viktig med annen ekstraktor?

 

Skal for øvrig også "justere" litt på rekylfjærene da det kun skal subammo i børsa. Har prøvd subammo, og den vekslet stort sett greit, men innimellom satt ei hylse på tvers i utkasteråpningen.

 

Er det da rekylfjærene, eller er det ekstraktoren som "streiker" da?

Link to comment
Share on other sites

hylser på tvers i utkasteråpningen kan komme av flere ting, men trolig er lav rekylimpuls på subammo årsaken. Merker du forskjell når børsa er gullende ren? I så fall tyder det på at sluttstykket ikke når utkasteren med tilstrekkelig fart til å få godt utkast og hylsa kan bli liggende igjen. litt svakere fjær kan godt prøves. Evt kan du kjøpe en ny originalfjær og kappe en vinding av den fjæra du har.

 

Når det gjelder polering av spennro og avtrekkshake (kontaktflatene på avtrekksstag og hane) kan dette godt gjøres selv, men med stor forsiktighet. Jeg bruker kun håndbryne, Dremel er helt uaktuelt på like steder! Det viktige er å fjerne evt grader, det er sjelden nødvendig å fjerne noe gods å snakke om. Det er også viktig å følge de eksisterende vinklene på inngrepet, ellers kan hanen følge sluttsykket ned ved kamring med klikk eller ufrivillig avfyring som resultat..

Bittelitt om gangen og grundig testing av sikkerheten etterpå er en god praksis. Har du først fjernet for mye, er delene ødelagt og må kastes.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...