Jump to content

Rimelig kikkertsikte med rødpunkt som ses god om dagen


Kjetil-A

Recommended Posts

Er ute etter et kikkertsikte jeg skal ha med når jeg går med bikkja på rådyrjakt. Rundt 1-4/5/6x30/40 med rødpunkt. Lyset må være sterkt nok til å kunne ses om dagen. Den optiske kvaliteten er ikke så viktig, men siktet bør være mekanisk godt. Og siktet bør være relativt rimelig.

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å foreslå Duralyt men tror han ovenfor her er inne på noe. Kikket i en VX-R tidligere i år og synes den så fin ut til prisen.

 

Har selv en Leupold VX-III 1,5-5x20 på 9,3'en som faktisk er helt ok å se igjennom; disse ses noen ganger brukt med lys også. Vet ikke om dette lyset fungerer på dagen, og om en slik er lys nok til ditt bruk, men de går ofte å få billig.

 

[Personlig mening]Jeg ville som jeg ofte skriver vurdert en bedre kikkert uten lys heller enn å kompromisse mer enn jeg må på optisk kvalitet. Alternativt om du går med hund i tett terreng og ikke skal skyte så veldig langt (men hurtig) kanskje noe a la Docter Sight eller liknende kan være vel så greit?[/Personlig mening]

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede en god kikkert med lys (meopta 3-12x56), men denne har for svakt lys om dagen og er for stor og klumpete synes jeg. Jeg ønsker egentlig bare et sikte med liten forstørrelse (dette gjør det lett og hendig), med opplyst punkt i retikkelet som sees om dagen. Aimpoint o.l har ikke mulighet for variabel forstørrelse, noe jeg vil ha pga terrengene jeg går i kan være tette, og kan være noe lengre hold. Har tenkt på VXR, men synes disse blir for dyre (?).

Link to comment
Share on other sites

Hva med Vortex sitt VMX3? 1X og 3X forstørrelse. Se på Jaktfall, de står der.

 

Edit: Ser på prisen, at det nødvendigvis ikke blir så veldig rimelig, siden et rødpunktsikte i utgangspunktet koster litt.

 

Edit 2: Å finne noe som er billig med uklar optikk er ikke så vanskelig, men å kreve at det skal tåle en støyt blir værre. Du kan prøve å finne en http://www.opticsplanet.net/bushnell-trophy-xlt-1-4x24-illuminated-4a-30mm-matte-rifle-scope.html litt nærmere enn USA. Prisen ser passe lav ut, optiken er sikkert ikke særlig over middels og byggekvaliteten er uklar. Ha, da er du nesten i mål :winke1:

 

Edit 3: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/186660 Millett 1-4 er kanskje et like greit kjøp. Mener de er omtalt her på kammeret. Et søk vil kanskje avsløre det.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et slikt til 22'en for litt siden.

Fåes med og uten lys.

 

Burris FullField II 3-9x40

 

Så det var et tilbud her på Kammeret for kort tid siden også. Det ligger på Tilsalgssidene fortsatt ser jeg.

Det er et lite og lett sikte. Med liten rød prikk som synes på dagen også. Samt at du kan skru ned på kvelden.

Det gjenstår å se om det er holdbart. Men det virker solid. Jeg ga 2300,- hos den lokale pusher'n.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...