Jump to content

Dokumentasjon ved riflekjøp til jaktfelt?


Malle

Recommended Posts

Siden jeg har full "jaktgarderobe", men har planer om å anskaffe meg en dedikert rifle til trening og jaktfelt ringte jeg mitt lokale våpenkontor. Jeg fortalte at jeg ønsket meg en børse nummer sju til dette formålet, at jeg er medlem i et lokalt NJFF lag som har egen skytebane for jaktfelt og løpende elg og at jeg i tillegg er medlem i et DFS lag.

 

Jeg stusset litt da vedkommende sa at det ikke var noe problem så lenge jeg fikk klubben(e) til å dokumentere at klubben faktisk hadde slike skyteformer på sitt program. I og for seg er dette en smal sak å ordne, men det burde vel være nok å kunne dokumentere medlemskap i NJFF for å få registrert en børse til jaktfelt og løpende elg? Jeg kan selvfølgelig skrive ut den aktuelle klubbens terminlister for stevner og legge ved, men et slikt krav om dokumentasjon har jeg kun vært borte i ift pistolskyting.

 

Jeg kan selvfølgelig skyte jaktfelt med de børsene jeg jakter med, men tanken var å bygge opp en rifle som tåler å skytes mye med uten at man må ta hensyn til en relativt tynn jaktpipe.

 

Er det andre som har vært ute for det samme?

Link to comment
Share on other sites

Huff.. fikk noe av samme casen selv i dag. Fylte ut søknaden i henhold til veiledningen og fikset kopier av medlemskort, resultater i år og klasseføringskort. Ringte inn bare for å bekrefte at alt var i orden før jeg sendte inn. Nei.. det var nok ikke så enkelt. Jeg hadde jo litt flere våpen og siden det jeg nå skulle søke på var samme kaliber som et av de andre måtte jeg da lage et skriv og forklare bruksområdet til det nye og det gamle. Det er forsåvidt greit nok. Men så ble det litt jaktgarderobe prat og det dro litt ut. Jeg har en Rem 700 i .308 og ønsker å kjøpe en trg-22. TRG er godkjent til jakt og jeg kunne godt tenke meg å ha muligheten til å jakte med begge. 700'n er fin til jakt, men jeg kan godt tenke meg å delta på jaktfelt med denne, det har jeg gjort i år. Siden disse to da kan overlappe hverandre måtte det lages et skriv. Har skutt i kl B jakttfelt i år siden rifla ble for tung til JC. Neste år er 700'n lett nok til jegerklassen siden det havner noe annet på toppen. Men om den da blir registrert til jakt så kan jeg ikke delta med denne til jaktfelt?

 

Huff.. blir bare mer og mer papir som må fylles ut og dokumenteres, og det er jo forsåvidt greit nok, men da må de oppdatere skjema og søknadsveiledning. Blir like irritert hver gang en skal fylle ut noe og så er det en flokk til med ting som skal fylles ut i tillegg når man leverer søknad. Og det er noe irriterende at rubrikk for kaliber, mailadr og modellbetegnelse er så sinnsykt liten. Dårlig plass til å skrive 30-06 Springfield med kulepenn i rubrikken, eller som siste pistol jeg kjøpte High Standard M107 Supermatic Tournament....

 

Ble litt avsporing, men ja, man kan utmerket godt ende opp med å måtte dokumentere ting utover det som står. Det er forskjellige retningslinjer i hvert politidistrikt og det er den som forvalter skaen sin subjektive mening som legges til grunn om du skal få eller ikke. Fyll ut papirer, fremskaff dokumentasjon og send inn så de blir glade og du får det du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...