Jump to content

"Solskjerming"


300kongen

Recommended Posts

Eller hva det nå måtte hete. Det jeg har er en Conquest 6.5-20x50, men der jeg trener sliter jeg litt med lav sol, og følgelig delvis motlys, på kvelden. Finnes det noen måte å hjelpe til på dette? Har sett slike "ekstratuber" man setter på foran, men finnes det som passer til denne kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

...Men i motlys så hjelper det ikke med solblender.

 

:D

 

Det er nettopp i motlys dette har noen funksjon

 

I motlys der sol strålene treffer linsene så nytter det ikke med en solblender, men da er det jo bare å flytte litt på seg, så du får lyset in fra siden. Men det du oppnår med en solblender, er bedre kontrast og du skjermer for sol in fra siden. Men den har også stor effekt på dager med skyet sol(dvs. dager da det ligger et lite lag med skyer foran sola) da får du større fargemetning og kontrast ved å bruke solblender. Å i regnvær så hindrer den regn på linsa. Og billigere kikkert du har, jo større behov for solblender har du.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

...I motlys der sol strålene treffer linsene så nytter det ikke med en solblender....

Det går ikke an å se noe som har sola rett bak seg (på optisk akse) uansett optisk system. Hvor god en kikkert er i motlys avgjøres av hvor liten vinkel man kan ha mellom optisk akse og solstrålene.

 

Faktisk skal vinkelen ikke være mye mindre en 90grader før solstråler vil treffe linsa direkte, på en kikkert uten solblender. De fleste har erfart at dette ikke er et problem. Problemene for de fleste kikkertene oppstår med mye mindre vinkel.

 

La oss si at en kikkert får problemer med solstråler som har mindre vinkel en 30grader. (Ett tall tatt helt ut av lufta. ) Setter man på en solblender, et rør som er tre ganger diameteren langt, vil ikke stråler som er nærmere enn 18 grader treffe linsa. Så nå kan man sikte 10 grader nærmere sola uten å få problemer.

...men da er det jo bare å flytte litt på seg, så du får lyset in fra siden.....

Skal man endre vinkelen signifikant, skal man flytte seg ganske mye... Særlig hvis målet er et stykke unna.

...Og billigere kikkert du har, jo større behov for solblender har du.

Dette er jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...