Jump to content

Franchi Fast One - Halvautomatisk hagle 12/76 ??


Frank-Jeger-Tronsmo

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Franchi Fast Black. Har demontert Fast One, og fant ikke noen forskjeller ved et raskt blikk.

Hagla mater absolutt alt av patroner, fra aller slappeste, billigste leirdueammo, til 56 grams magnumpatroner. Har hatt to feilmatinger, den ene når jeg hadde lillefingeren foran utkasteråpningen, den andre når søster hadde det.

Bruker så og si ikke olje, og har fungert upåklagelig i all slags vær og føre, og i temperaturer fra nær -30 til over 30.

For meg er balanse, vekt og tilpasning veldig bra. Den ble kjøpt etter å ha prøvd et utall forskjellige hagler.

Puss er bemerkelsesverdig enkelt til halvautomat å være, og den er meget enkel å demontere.

 

Med andre ord, så har jeg ikke opplevd de ulempene jeg antok å få med en halvautomat, så kan ikke annet enn å anbefale Franchi Fast.

 

På den annen side, hvis du er følsom for rekyl, er ikke lettvekterne i Franchi Fast serien de rette. Selv med tykk kolbekappe går gås- og rådyrladningene hardt ut over skulderpartiet:-)

 

Mvh

 

swr

 

*Edit: I dag hadde jeg feilmating nr to. Viser seg at å legge avtrekkermekanismen i ultralydbad (med patronløfteren som mater patronene fra magasinrør til glidekasse), for så å glemme å bruke olje, gjør det vel vanskelig å heve patronene. Så en feilmating i dag, også. En dråpe olje, og problem løst. Han som hadde med seg sin splitter nye Weatherby halvauto, ble rett og slett misunnelig på omladingene i min Franchi.

For en gjennomgang av funksjonen, se denne tråden:

 

viewtopic.php?f=38&t=7951" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Glemte forresten å svare på et av spørsmålene til trådstarter.

 

Ja, hagla lader om ekstremt raskt. Så raskt, at et rettet dobbeltskudd med 44 grams ammunisjon skjer på under 0,8 sekunder. Og da er det ikke mekanismen som setter grensene, for å si det forsiktig. Så vidt jeg vet er dette den raskeste mekanismen på markedet.

 

Mvh

 

swr

Link to comment
Share on other sites

Kjempa hagle, har Faste White selv og flere av mine bekjente har fast black osv. Ingen har hatt nevnveverdige problemer. Dog så knakk ladde armen på min etter 20 skudd, har reklamert. Er vist en liten produksjonsfeil, ser ut som det har vært luft i støypegodset.

 

Ellers er hagla lett å bære på fjellet, spiser alt av ammo og har en fin finish.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...