Jump to content

Hausken Whisper for stor? - vs. A-Tec Maxim


Dag 6,5

Recommended Posts

Spørsmål om lyddempere. Har lest en million innlegg om temaet og blir ikke akkurat klokere.

 

Har en gammel tikka m65, kaliber 6,5.

 

Første prioritet er god lyddemping, men det skal være mulig å ta med seg våpenet på jakt også.

 

Har kommet fram til at det står mellom 2 dempere.

- Hausken whisper, som ser diger ut.

- A-Tec Maxim, som er vanlig størrelse.

 

Det jeg lurer på er følgende:

Hausken Whisper ser ut til å være den som demper best, men er den for stor til at det er praktisk å ha med på f.eks. hjortejakt, rådyrjakt etc - jakt som innebærer en del gåing? Er det noen som har erfaring med denne lyddemperen til annet bruk enn revejakt? Hvis folk mener at Hausken Whisper blir for stor så går jeg nok for A-Tec Maxim.

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Ja, Whisper er stor og tung, men gav god balanse på min Blaser.

Ikke noe førstevalg hvis jeg skulle klatret mye i bratte lier. Til posteringsjakt og ikke så mye gåing, så er den helt grei.

Men du sammenligner jo to veldig forskjellige dempere da, maxim kan vel sammenlignes med hauske standard, SL Hardcore osv.

Hvorfor står valget mellom de to du har nevnt?

Link to comment
Share on other sites

Mest fordi utifra det jeg har lest så virker det som om a-tec maxim er bedre enn hausken st (har ikke lest noe om SL Hardcore). Stemmer ikke?

Børsa mi veier allerede 4,9 kg med kikkert, så den er allerede sykt tung.... Med 900 g hausken whisper blir det 5,8 kg. Blir muligens litt voldsomt. Er det vekta eller størrelsen som gjør at den er upraktisk på lange turer?

Link to comment
Share on other sites

Har en sånn Whisper på ei Sauer i 6.5 x 55, og liker demperen veldig godt. Dette er en demper for de som vil ha mest mulig demping av lyd/rekyl. Tror ikke det er mange dempere på markedet som tar mer lyd enn denne?. Hos meg smeller 22LR rifla mi mye mer enn Saueren med Whisper`n.

 

Den er ikke så tung som den ser ut. Det er mest luft/volum inne i den. Mitt råd er skal du ha en på ei lett og hendig skogs børse, der balanse og vekt betyr mest velg en vanlig A tec eller Hausken standard. Betyr mest mulig "lydløs" rifle mest, da velger du Whisperen, for den er helt rå på demping. Ja så er den veldig godt til banebruk, fordi den kjøles veldig raskt ned pga at den har stort volum, og dermed med overflate som er med på å kvitte seg med varme.

Link to comment
Share on other sites

Nja, den er jo litt større og tyngre enn "vanlige" dempere ja, og passer sikkert best på ei litt tung rifle i utgangs punktet, for balansen sin del. Tror den hadde blitt litt ekkel å skyte raske skudd på feks ei 2,8 kg rifle ute i skogen/lia.

 

Skjønner at du står over for et vanskelig valg, og det er sikkert mange råd og meninger ang dette. Som tidligere nevnt så er mitt råd sånn. Skal du bruke rifla mest på post og demping betyr mest, velg Whisper, for det er deiligt å slippe å sitte feks inne i ei trang bu uten hørselvern uten å være redd for hørselen din. Skal du gå ute i skogen endel, og vekt & volum betyr mest, velg en standard demper. Tror Whisper er i 2 størrelser?, og mener jeg har den minste av de to.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...