Jump to content

Swarovski Z6i 1.7-10x42


Takingi

Recommended Posts

Jeg har en sånn på drillingen, en D99 med .30r Blaser i riflepipa. Har brukt den på alt fra rype til sel til elg, og trives svært godt med den som all-round kikkert. Den er svært behagelig å se gjennom, skarp som f. og har lite opplevd "sugerørseffekt". Den er ikke optimal til fluktskyting med hagleløpene, men det fungerer bedre en man skulle tro.

 

Jeg har skutt kråke med den på 245 meter, og kombinasjonen skarphet/ 10x var mer en tilstrekkelig til dette. Den fungerer bra i dårlig lys, selv om lysåpningen selvfølgelig gjør den mindre optimal en de mere ekstreme kikkertene mine for dette bruket.

 

Skal du ha ei børse du kan gjøre alt med, er den etter mitt syn optimal. Den har også god øyeavstand (og kort nok okular til å få langt nok fram i Blaser standardmontajse, noe som er et vesentlig poeng på børsa mi.

 

I forhold til Elgjakt har den lav nok forstørrelse til være meget god på tette poster og korte hold, uten å ofre for mye forstørrelse på legre avstander der dette er ønskelig Jeg har vel aldri følt noe sterkt behov for mere en 6x på elgjakt med Sauer 202'en min, med Swaro 1,5-6 på, men det er klart det kan være greit å ha muligheten til å skru opp litt mere.

 

Alternativene til elg spesifikt i det prisskikter er etter mitt syn (dvs de jeg selv ville vurdert seriøst) Zeiss victory 1,1-4x24 (ekstremt god på øyeplasering, skarp og meget effektiv på trange skudd, skarp nok til IPSC på 300 meter), Z6I 1-6 (ville ikke valgt, denne er svært klilen på øyeplasering, oppleves som vesentlig mere kilen en 1,7-10) Zeiss victory 1,5-6 (ikke stort bedre på lav forstørrelse, dårligere på høg, omtrent lik på øyeplasering). Den oppleves vesentlig bedre en Victory / Variopoint 2,5-10 på lav forstørrelse, så større "laveste forstørrelse" ville jeg personlig ikke tatt med i vurderinga.

 

Belysningssystemet med hurtiginstillinger for dag/natt er best i klassen selv om det ser litt klumpete ut.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid vanskelig å velge når du, som mange før deg, ønsker deg både pose og sekk. Den Swarovskien du tenker på, er absolutt brukbar til de jaktformene du nevner. Svakheten vil være revejakt, hvis den foregår i dårlig lys. Den andre svakheten er prisen. Den er såpass dyr, at et alternativ kunne være å kjøpe to andre sikter, som du monterer i svingmontasje.

 

 

Z6I 1-6 (ville ikke valgt, denne er svært klilen på øyeplasering, oppleves som vesentlig mere kilen en 1,7-10)
Merkelig at du opplever dette. De har like stor utgangspupille på laveste forstørring.
Link to comment
Share on other sites

Z6I 1-6 (ville ikke valgt, denne er svært klilen på øyeplasering, oppleves som vesentlig mere kilen en 1,7-10)
Merkelig at du opplever dette. De har like stor utgangspupille på laveste forstørring.

 

Jeg vet, ingen ting i spec. som skulle tilsi det. Men jeg er altså ikke alene om denne observasjonen, og på AR i praktisk, hvor ting skal gå fort, er det virkelig påtakelig også. Nok til at jeg fremdeles anser Variopointen min til å være Swaroen overlegen til det bruket.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...