Jump to content

Går oppbevarte lerduer ut på dato?


villdyret

Recommended Posts

Fikk en liten overraskelse da vi tok opp lerdueskytingen igjen. 90 % av duene ble knust i utkast, fra en 3-beint Hoppes kaster. Ingen justeringer er gjort på kasteren siden sist vi skjøt, og lerduene er helt vanlige oransje star duer, alt funket vel da....

 

Blir lerduer morkne/sprø av å bli oppbevart innendørs og tørt :?:

Link to comment
Share on other sites

Fuktighet er iallfall i stor grad med på å forringe levetiden på duene, men siden du har oppbevart dem innendørs er vel denne faktoren eliminert. Har de stått varmt eller utsatt for mye lys? Erfaringsmessig kan leirduene bli sprø av dette, men tørr jeg spørre hvor lenge duene er oppbevart?

 

Kan meddele at det av og til kommer dårlige partier fra leverandørene, så dersom duene ikke er oppbevart alt for lenge, og dette skjedde i en nyåpnet pakke ville jeg forsøkt å reklamere på duene. Hender også at duene blir røft behandlet med fraktselskapene, så du skal iallfall ikke være redd for å ta en prat med forhandlerne.

Link to comment
Share on other sites

Vi har oppbevart enkelte spesialduer på banen i mange år uten at det har hatt noen påtagelig innvirkning på dem. Jeg vet imidlertid ikke hvordan det er stilt med duer fra andre produsenter.

Meget røff behandling av duene i forbindelse med frakt/håndtering, kan også svekke dem og gi mye knus. Jeg har likevel aldri opplevd en så høy andel knus som du snakker om, selv ikke med paller med duer som har høl etter gaflene på trucken tvers i gjennom og som har blitt veltet 2 ganger...

 

Dersom jeg er ute for 90% knus så vil jeg først og fremst sjekke den kasteren meget grundig. Nå har jeg riktignok mest erfaring med kraftigere elektriske kastere, og mindre med mindre og enklere. På kraftigere maskiner ligger som regel grunnen til knus i justering av leamikk eller slitasje på gummi/metall som ligger an mot duen når den kastes. Det skal ofte lite feiljustering eller hakk til for at duen knuser i kastet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...