Jump to content

Tips til skogsfugljakt


JoakimV

Recommended Posts

Hei!

 

Vi har et terreng som vi hovedsakelig har jaktet rådyr i, men som har en del områder med myrer og skog som jeg tror kan være bra til skogsfugl også. Jeg vet at det er orrfuglleik på noen av myrene. Ingen av oss har erfaring med fuglejakt, og vi trenger derfor tips.

 

Hvordan bør vi gå fram? Hvordan type jakt, i hva slags type skog, etc? Vi har ikke hund som egner seg til fugl, så jakt med hund er uaktuellt for øyeblikket.

 

Er støkkjakt uten bikkje veldig vanskelig på skogsfugl?

 

Jeg har lest tråder her om lokkejakt på orrfugl, og har lyst til å prøve det. Hvor tidlig må man være på plass om morgenen da (for man må vel gjøre det om morgenen?)? Og når på høsten er dette best? Fungerer hagle greit? Vi har i utgangspunktet ikke rifler i fuglevennlig kaliber...

 

Tusen takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Jakt med hagle. Vismuth 3 - 4 er greit, men her er det mange meninger! Jakt gjerne i utkanten av myrer og der det er bærlyng, Små myrdrag i skogen er også gjerne brukbart. Orrfuglen liker seg også der det er litt løvtrær.

 

Er støkkjakt uten bikkje veldig vanskelig på skogsfugl?

 

Det er ikke lett, men slettes ikke umulig. Gå rolig og stille. Stopp ofte. Kommer du til et myrdrag og stopper, være veldig obs, for når du tar neste steg, reiser gjerne en fugl som har trykket.

 

Jeg har lest tråder her om lokkejakt på orrfugl, og har lyst til å prøve det. Hvor tidlig må man være på plass om morgenen da (for man må vel gjøre det om morgenen?)? Og når på høsten er dette best? Fungerer hagle greit? Vi har i utgangspunktet ikke rifler i fuglevennlig kaliber...

 

Vær på plass i myrkanter, du sier jo selv det er orrleik på myrer rund omkring. Møt opp før det lysner. Kan være greit å ha lokkefugl. ABC-fritid har noen i stoff som kan fylles med feks mose. Fugl i lufta kommer gjerne dit det er andre fugl. Lokkefløyte kan være kjekt å ha og. Går greit hele høsten med slik jakt. Hører gjerne orrespill mesteparten av høsten jeg i hvert fall. Senere på høsten flokker de seg gjerne mer og, og da kan det være enda bedre, men de letter gjerne på lengre avstand.

 

Rifle er greit å bruke da man kan sitte lengre unna i skjul. Kjett med hagle om fuglen sitter midt utpå myra... Hva slags kaliber er det snakk om? Det meste fungerer uansett. Bruk helmantel på fuglen, så sprenger du den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra tips folkens!

 

Ko-stens: riflene våre er 308. Er ikke det for kraftig på orrfugl, selv helmantla?

 

Når du skriver "før det lysner", mener du da at vi bør være der mens det fremdeles er bekmørkt, eller bare før sola står opp? Kanskje dumt spørsmål, men jeg er ny på dette...

 

Takk for hjelpen.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes kanskje mer egnede kaliber for riflejakt på orrfugl, men 308 er ikke ubrukelig på noen måte. Det er mange som jakter skogsfugl på topp med 6,5x55 og det er bare en drøy millimeter større diameter på 308, så veldig uegnet er det ikke. Ved bruk av helmantel vil du få et hull ca på størrelse med kulediameteren i ene bryststykket, og det er ikke verre enn at det fint går an å leve med. Dersom du sikter i halsgropa, som jeg har lest at mange her inne gjør, så har størrelsen på kaliberet enda mindre å si da det ikke blir ødeleggelse på bryststykkene i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke åssen det ser ut hos dere men min erfaring er at hogstflater som er i ferd med og gro til,og har en del bær er vel så attraktive områder som myrkanter, spes for orrfugl og Røy. Er det satt igjen små lapper med skog på flatene er dette ofte steder hvor du finner fugl.

Noe av det vigtigste mener jeg er og gå rolig og forandre rettning ofte samt at jeg tar en liten stopp per 50.meter eller på steder hvor jeg virkelig har trua,holder å stoppe i 10-30 sek for og lytte og kikke litt da blir det ofte liv i lyngen :D Spes Tiuren vil heller ofte prøve og snikke seg vekk fra deg på bakken isteden for og ta til vingene.

 

Lykke til og skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...