Jump to content

Hvilken løpslengde til hvilket kaliber?


Peacemaker

Recommended Posts

Er det noen som har en tabell der det står hvilken løpslengde som er ideelt til det og det kaliberet? Det hadde vært kjekt og hatt!

 

Syns å huske at 40cm er ypperlig til 22L.R(men desverre er det ikke lov), og at 51cm er ideelt til 223 - på 223 hadde jeg en tabell en gang. Men hva med alle de andre kalibrene?

 

Jeg anter at her finnes det variabler som rifletwist, løpslengde, kulevekt, etc, som gjør at en slik tabell aldri vil bli 100%. Men det må vel finnes et tabell som har utarbeidet normen og marginalene for de ulike kalibrene?

 

Hvis det ikke finnes en(1) tabell for "alle" kalibre, men man har for kun et kaliber, så legg gjerne frem tabeller/data for dette kaliberet. Så skal jeg legge de inn i en tabell og etterhvert så får vi kanskje en manual som folk kan bruke....

 

Kom gjerne med innspill og/eller informasjon og data!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Noen "ideell" løpslengde fins neppe, det avhenger for mye av bruksområde, brukerens krav og smak etc.

 

 

Vel ,der er jeg uenig med deg! Bare se på 22l.r for eksempel. der har man jo funnet ut at den ideele løpslengden er 40cm. Løp kortere en dette gir dårligere presisjon, mens lengre løp - f.eks. på min CZ 452 med 63cm løp, ikke gir dette kaliberet verken bedre presisjon, høyere hastighet, etc.

 

Du kan også lese denne testen: http://www.accuratereloading.com/223sb.html , og der vil du se at den løpslengden de har fått best resultat med er 20" eller 50,8cm!

 

Her står det også litt: http://www.loadammo.com/Topics/October05.htm

 

Tanken er å finne den løpslengden til hvert kaliber som gir gjennomsnittlig best resultat med tanke på presisjon, hastighet, anslagskraft, etc... Men kan jo være at jeg bare er ute å surrer og at det ikke har noe for seg! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...