Jump to content

Mildot avstands"chart"- greit å bruke?


Choomnia

Recommended Posts

Begge nevnte verktøy får meg til å smile. Har nettopp mange gode minner med den gule gps`n og Mil-dot masteren.

Brukte begge aktivt under gåsejakt. Både før og etter skudd. For å evaluere treff og bom.

Byttet ut mildot masteren med skyte kort av den enkle sorten. Men Etreks`n ble brukt flittig.

Min gule gps var av en eldre type. Og bruke faktisk mer batteri enn storebroren med innebygd kart. Vet ikke om dagens modell er snillere på batteribruken. Det kan vel enkelt sjekkes opp.

Så også prisen på gps`n. Og tenker jeg kjøper en.

Denne enkle modellen hadde tidligere veldig begrenset mulighet til å skrive inn egene punkter. Trur det var max 7 tegn. Dette er det eneste negative jeg har å si om gps`n.

 

Mil-dot bruker jeg også i dag. Denne blir mest brukt for hurtige jakt skudd på kjente avstander.

Om jeg skulle lært meg denne skikkelig i dag. Ville jeg skaffet meg S & B PM II med P4(fine) retikkel. Da den er enklere å avlese. Men neppe innenfor budsjett til hvermansen.

 

Så er spørsmålet hva du jakter på. Jeg prøvde meg med mil dot etter ryper. Men det ble vanskelig siden en ofte ser begrenset av fuglen. Mil dot måling er også avhengig av en litt stabil skyte stilling. Der en får holdt børsa nok i ro til en sikker avlesning.

På min første mil dot kikkert var korset ikke medforstørrende. Og det ble en del bomskudd før jeg forsto at korset gir feil avlesing om kikkerten sto på feks 8x eller 14x.

 

Sitter med jevne mellomrom å trykker litt på mil-dot simulatoren("spill"). Og savner en vindmåler med kalkis. Da det blir en del omregning. Men det er godt med trim for en litt treg hjerne :D .

Link to comment
Share on other sites

Ser du linker til Pixmania;

Denne nettbutikken er en PITA å handle fra med sitt leveransesystem.

MÅTTE bestillle en Cougar joystick da de var de eneste som kunne skaffe på det tidspunkt jeg fikk dilla på flightsim og Gatlings (og for å være konkurransedyktig fikk jeg av min bedre halvdel ervervstillatelse på det råeste som fantes; trokopi i alu av F-15-stikke (eller noe sånt) med en gazillion knapper og et ildledningssystem som Krupp-Werken hadde vært nistolt av)

 

Sjappa er vel i utgangspunktet fransk, med en obskur "serviceavdeling" i Danmark og i beste fall fraværende service på telefon. (Jeg sier i beste fall for OM du får tak i noen vil du etter kun få minutter få en ubendig trang til å stappe hva det nå er du har bestilt opp i vedkommendes første og beste forefallende kroppsåpning...)

Videre leveres varene med et eller annet ukurant spedisjonsfirma som jeg ikke husker navnet på i farten, noe som for min del medførte et tredimensjonalt O-løp i verdens mest avsidesliggende industriområde for å finne riktig godsterminal...de har visstnok bare semi-rigger og disse benyttes ikke til dør-til-dør-levering så her er det avhenting som gjelder...

 

Forhåpentligvis har dette bedret seg betraktelig siden sist men jeg hadde gladelig lagt ut de to hundrelappene for å få det levert i postkassa dersom transportasjen foregår som i "min tid", trolig via Gråtass fra hovedlager i Timbuktu...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...