Jump to content

Nikon M223 3-12x42SF??


AiC

Recommended Posts

Har prøvd å handle et par av disse fra USA i kveld uten hell. Enten så er de utsolgt, eller så selger de ikke til utlandet. Hvor kjøper dere fra? Noen som vet om noen butikker som selger og sender dette siktet til Norge?

 

Takk for hjelp :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja hadde faktisk konto der så gjorde det, takk for den!:) Leste mange plasser at det var restriksjoner på å sende kikkertsikter ut av landet, så håper ikke det blir noe problem.

 

Bestilte via www.gungearusa.com virket ryddige og de hadde ok pris.

 

Noen som har noen erfaringer med denne kikkerten da? Virker som et kjekt sikte til salongen!

Paralaksejustering, store ratt man kan merke selv(tror kun det hadde en runde(?) så da er det vel ikke så lett å skru seg vekk), Monarch glass, grei forstørrelse og passelig objektivstørrelse på en liten Quad ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet de har hatt 3-12x42SF på XXL til 3 790,- (tror det er ganske billig i forhold til hva jeg har sett den både her til lands og andre steder). Ser den ikke på nettsiden lenger, men det går an å ta en telefon og høre om den finnes på lager enda. Riktignok ikke M.223 (ser du har skrevet 233, mulig det er en annen?), men det skulle vel ikke være store forskjellen. M223 er tilpasset kaliber .223, så vet ikke om det er ideelt til salongrifle uansett.

 

Monarchoptikken er ikke så høggende gæli. Har en 5-20x44SF med BDC-retikkel selv. Grei nok, men må si den ikke når feks Zeiss Classic (har en 2,5-10x50) til knærne.

 

Har satt meg opp plusser og minuser med mitt sikte:

 

+

Grei optikk til den prisen

Bra fokusjustering på siden. Trenger ikke høy montasje i forhold til sikter med justerbart objektiv (hvor objektivet kan bli ganske tykt)

Mye med i esken. På mitt var det med to typer justeringstårn i tillegg til de som satt på. Kan altså bytte dem ut. Var også med solskygge som kan skrus på

Ikke av de største siktene til tross for at det er stort justeringsområde. Zeiss Conquest, som i grunn er ganske sammenlignbart, er større.

Overraskende god i skumring. Glante gjennom siktet en mørk kveld i januar, i skog fra hytteterrassen på tur i Sverige, og jammen var det skytelys i åttetida om kvelden, og da var det rimelig mørkt. Positivt med det retikkelet.

 

-

Takler ikke motlys så veldig godt. Bildet blir noe gult sammenlignet med feks Zeiss Classic (denne er tross alt noe dyrere og skal være bedre, men det var ganske stor forskjell. Der Nikonen blir gul, er fremdeles Zeissen gnistrende blank)

Ikke av den skarpeste i klassen tror jeg. Zeissen er like god å skyte med på 200 meter på 10x som Nikonen er på 20x

Noe "tunnelsyn". Men det må en kanskje regne med med slik forstørrelsesområde. Har sett gjennom en 3-12x42SF på XXL en gang, og syntes det var noenlunde det samme. Zeissen er svært mye bedre her.

Kan virke som om den ikke er av de mest solide siktene. Blir lett riper i lakken.

 

Sum: Grei optikk. Mye for penga. Ikke av de beste sammelignet med litt dyrere optikk. Har en Sigthron SII 4-16x42AO på salongrifla. Synes den er vel så bra, og den koster ikke mer (3 500,- hos Jaktfall). Synes denne virker mer solid og, og det er mindre "tunnelsyn" på denne.

 

I valget mellom feks Monarch og Sightron SII, om jeg skulle velge mellom de to i dag, ville jeg valgt sistnevnte, til tross for at det er objektivet som er justerbart og ikke med tårn på siden (førte til at jeg måtte ha høyere ringer på rifla). Men, dette er subjektivt, og jeg er ingen ekspert! :wink: Du vil neppe angre uansett!

Link to comment
Share on other sites

Helt OK kikkert. Det som gjorde at jeg selv ikke valgte Nikon på mine salongrifler var at parallaksjusteringen ikke gikk lenger ned enn 50 yards, det blir for langt når jeg bruker dem endel på innendørsbane i vinterhalvåret. Men det var også den eneste innvendingen jeg fant på dem. Jeg endte forøvrig opp med Minox på den ene (parallaksjustering ned til 20 yards) og Millett på den andre (parallaksjustering ned til 10 yards).

Link to comment
Share on other sites

Mente selvfølgelig M223 :) Tenker å merke tårnene på nytt med sportstape, eller å lage en slags klikktabell som jeg kan ha i butler creeken. Er vel litt mye å be om å finne et sikte der kneppene er tilpasset 22LR som er av nogenlunde kvalitet(ja har prøvd BSA'en)

 

Vurderte Conquest lenge, men ville ha minst mulig objektiv + at Conquest har litt for obskure forstørrelsesområder til mitt bruk.

Det nærmeste jeg kom med Conquest var 4,5-14x50SF(?) Den blir det kanskje neste gang hvis ikke M223 duger. Men den har vel også over dobbel pris. Men det du sier om gulskjær i Nikonen er nok helt rett. Synes å huske jeg har tittet gjennom Monarch sak før og da var den noe gul ja. Men fenomenet tunnelsyns må jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hva er en gang?

 

HighPower: Ja det var i grunnen mitt ankepunkt også mot Nikonen, men jeg har hatt div sikter med paralaksen på 100m/yards i endel år nå så det må uansett bli bedre enn det tenker jeg. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...