Jump to content

Engelsk Setter. Bra fugle hund?


jaktjens

Recommended Posts

Hei. Har tenkt på å skaffe meg en fugle hund. Har tilgang på en engelsk setter valp. Har ikke hatt hund før. Er dette en bra jakt hund? Lett og trene opp? Fin familie hund? Eller er noe annet lettere?? Eller kommer alt an på den som eier og trener bikkja?? Har foreldrene mye å si på hvordan hunden blir? Han eller Hu bikkje?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke selv ES, men det er selvsagt en bra rase for jakt med stående fuglehund. Selv bruker jeg støtende fuglehund, engelsk springer spaniel. Det er også en bra rase, for den type fuglejakt.

 

Men, om jeg oppfatter iveren bak innlegget ditt riktig, så har jeg bare ett godt råd til deg akkurat nå;

ta deg god tid, les, lær og undersøk mye og nøye før du handler!

:)

Link to comment
Share on other sites

Hei har en ES selv. tispe 7 år gammel.

fungerer fint sålenge man ikke prøver å få kontakt med bikkja når man skal hjem igjen :lol: da blir vi fort uenige... men har da skutt en del fugl for henne og hatt hare,rev og muligens rådyrlos med henne også :shock: familiehund. ja kan da ikke si no annet en at eneste ganga vi merker ho er når ho vil leke og når det er tordenvær :roll: men kan si en ting. ta med deg bikkja på lydighetskurs og fuglekurs, kan lønne seg men dem er lette å trene opp.

 

Løp og kjøp

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg selv en bretonvalp i fjor høst. Halvvill og halvgærn enda, men ufattelig snill og tålmodig med barna. Perfekt familiehund, men jeg angrer nok litt på at jeg kjøpte hannhund.

 

Hannhunder kan være mer strie/tøffe å dressere har jeg lest og hørt. Vil tro at dette også kan stemme med ES. En kamerat med mange års erfaring med denne rasen anbefalte meg å velge tispe i hvert fall (og utrolig nok anbefalte han bretontispe, en settermann som hadde setterhanner i tjue år!). Og jeg ser nå i ettertid at fjotten jeg har, må være den strieste bikkja nord for ekvator! Et halvt år på miljøtrening og utstillingstrening, og like tulling i skallen. Bikkja har aldri sett andre hunder før...

 

Hannhunder kan også ha en tendens til å være "skarpe" mot andre hannhunder, noe udyret mitt har fått erfare tre ganger (men lærer han, NEI!). Han har blitt bitt tre ganger av sinte hannhunder som han har kommet litt for nær på tur. Naive idioten glemmer selvsagt dette til vi møter neste hund, for da skal det lekes... Min er med andre ord ikke skarp mot andre hannhunder, bare himla glemsk...

 

En ulempe med tisper kan være løpetiden, fikk jeg høre. Det har de visst et par ganger i året. Javel, men hannhunder har løpetid 25 timer i døgnet, 32 dager i måneden og 366 dager i året... Jævelskapen min, som rundet året 12. august, har vært kronisk kåt siden i februar... Aldeles umulig om det har passert ei tispe med løpetid et par mil unna...

 

En annen ulempe med tisper kan også være at de kan ha en litt mer "sart" sjel og takle korreksjon/straff dårligere enn hannhunder. Dette er bare noe jeg har lest (om breton)

 

Om jeg skal ha fuglehund senere, når adhd-knotten jeg har nå, går bort, blir det tispe og ferdig med det... :lol:

 

At settere generelt er gode fuglehunder er hevet over enhver tvil. Det er bare å se på jaktprøveresultater, NM-resultater m.m. Fungerer både i skog og fjell. Har aldri sett en engelsksetter i skogen, men har hørt enkelte kan gå litt stort. Vet at mange bruker gordonsetter i skogen, men om det er fordi de går trangere vet jeg ikke. Fine familiehunder er det og. En annen kompis har to hannhunder. Makan til snille og kosete hunder må en lete lenge etter. Den ene har kraftig hd og brukes ikke på jakt. Den lider ikke av det og tar det med ro. Stor og tung. Litt av en utfordring når han kommer og jumper oppi fanget på en for å kose... :lol:

 

Men sjekk med avlsrådet. Settere har som de fleste andre hunderaser sine arvelige problemer de og, som feks hd. Linjer er også viktig å sjekke. Når det gjelder breton, må de ha vært jaktpremiert og utstillingspremiert for å bli godkjent til avl. Hunder med gode linjer, får gjerne valper med tilsvarende egenskaper, men det finnes selvsagt unntak. Be i hvert fall om å få se stamtavlene på mor og far.

 

Finner du en med gode papirer og linjene i orden, og sjekker at mor og far (om du får sett begge når du ser på valpene, vil du også få en pekepinn på gemytt), får du en kjempefin hund i mange år!

 

Nyttig side å se på: http://www.nesk.no/

Link to comment
Share on other sites

Vi har en ES hann på snart 3 år.Ble hentet i Holmestrand da den var 1 år gammel, altså en omplaserings hund.Dette er min første fuglehund.

Den hadde aldri vært på jakt før.Første høsten var vi mye ute på jakt men den hadde ikke begynt å ta stand.Interessen for fugl var iallefall tilstede.Det ble skutt 15-20 ryper der hunden var involvert.Brukte langline for å holde igjen i fuglesituasjoner. Siste høst ble det også mange turer på jakt.La merke til at om jeg støkkte opp ei rype og skaut og hunden ikke var i nærheten så kom den med en gang.

Helt på slutten av jaktsesongen så begynte den å ta stand :D .Fikk skutt 5 ryper for den i stand i fjor.

Har vært ute i fjellet i høst og standinstiktet er inntakt.Ser ut som hunden er sikrere med mindre blindstanner nå.Han søker godt og har lært seg å jakte i medvind.Ser ut til at jaktinstinktet er ferdigprogramert fra fødselen av hos denne hunden.Nå er det bare å trene inn ro i oppflukt så er det meste på plass.Tror Engelsk setter må være verdens snilleste hund.Alltid blid og glad.Min bror hadde en ES hannhund på90 tallet,og den var likedan.

Den er med på vinters tid og springer løst når jeg kjører scuter og legger skispor for idretslaget.

På sommeren sykler vi endel.Denne hunderasen trenger endel trim,og det er jo godt for begge "hundene" :D

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag; har du tenkt på å skaffe deg hund er svaret nei til alle raser....

 

Hvis du derimot er sikker på å ha hund er ES et godt valg dersom jakt og tur er dine interresser.

Velg en hund egnet til dine formål og ditt liv....

 

Har selv en hann og ville ikke byttet med tispe.

Mer stabil, mer sta, tåler mer kløv og skikjøring.

GS er mitt valg, all-round jakthund som passer meg bra.

 

Lykke til!!!

 

mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det finnes bra individer og mindre bra individer blandt alle raser. Valp fra et "tilfeldig" kull er et sjansespill.

Først burde man veie for og imot hvorvidt man skal ha hund i det hele tatt. Har man tid? Er alle i familien enige om valget? etc etc.

Deretter bør man bestemme seg for rase og kontakte den respektive raseklubben for råd om hvilke kull som er på gang som passer ens preferanser. Ønsker man en valp fra et kull etter vidtgående, litt "striere" hunder med meget sterk jaktlyst? Kanskje fra litt mykere linjer som det kan være lettere å dressere? Hvordan er foreldrene og linjene bak disse. Er man selv en "tøff" og konsekvent person som ser på en hund som en hund, eller som et familiemedlem man kanskje kan tenke seg å ha i sofaen? Har man erfaring eller er man førstegangseier?

Handhund eller tispe er ikke veldig relevant etter mitt skjønn, med mindre man en dag ønsker seg valper hjemme. Det er svært mye viktigere å velge en valp fra riktige linjer enn hvilket kjønn valpen har, det er fordeler og ulemper med både hannhunder og tisper.

Men det aller viktigste: kontakt raseklubben for råd, og kjøp kun valp etter parring som er godkjent av de respektive avlsrådene. Tilfeldige parringer, ukjent helse (HD) status på foreldre etc ville jeg unngått. Bruk tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...