Jump to content

Måkejakta 2011/12


Marine Magnum

Recommended Posts

Er det ingen andre som jakter måker i år??

 

I mine øyne så er måker rotter med vinger. Dro et garn i dag og hadde med meg 223rem i tilfelle minken skulle dukke opp.

Satt nok måker ute på et ness der med god bakgrunn mens jeg grede ut garnet og falt for fristelsen.

55gr berger med hullspiss gjorde jobben sin. Lurer på å stikke ned for å se om noen har kommet tilbake.

 

Går det an å spise dritten?

Link to comment
Share on other sites

Går sikkert ann å spise det, men vet ikke helt hvordan det smaker :?:

 

Færøyværinger spiser noe de kaller sjalk, lurer på om det er det samme som havhest?

 

Litt googling avslører mye :shock:http://www.vg.no/nyheter/utrolige-histo ... tid=509244

 

Noen påstår det skal være bedre en skarv, men det er vist noen som også sier kråke er godt.

Om noen tviler så bruk google.

Link to comment
Share on other sites

ang spising av måke. I flere blindtester er det vel bekreftet at det smaker meget fortreffelig. Men ifølge samboeren min som er ernæringsfysiolog så er det MYE tungmetal i fuglene og det er tryggere å knaske blåskjell på rødlisten enn det er å spise måke.

 

 

litt synd for ellers hadde jeg lett lagd middag av en eller tre.

Link to comment
Share on other sites

Men ifølge samboeren min som er ernæringsfysiolog så er det MYE tungmetal i fuglene og det er tryggere å knaske blåskjell på rødlisten enn det er å spise måke.

 

Kjenner jeg er sterkt i tvil om skarven har mindre tungmetal siden kostholdet er temmelig likt.

Kan jo hende måke er værre forde de spiser lever som fiskere kaster fra båtene sine og dette er plassen dritten hoper seg opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk skutt 3 gråmåker i dag :D Den ene ble leketøy og mat for 2 havørner som syntes det var moro å fly opp ca 50 meter og slippe den ned i havet igjen ett par ganger før de spiste den.

Jeg har lenge lurt på hvordan måker egentlig smaker, så i dag stekte jeg måkebryst! Kan bare si det rett ut at det var en nydelig smak :D

Mørt var det også! Men om dette blir fast middag tviler jeg på pga faren med tungmetaller som blant annet PederK skriver.

Det var den øverste på bildet som havnet i stekepannen.

 

u582p.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag ble en bra dag for måkejakt :D Etter å ha skutt 2stk tok jeg dem med til et ca 10meter høyt stup og kastet dem i havet. Da var det bare og sette seg i skjul og vente på flere. Dette funket svært bra da de andre måkene kom for å undersøke de jeg hadde skutt. Dette ble etterhvert ganske hektisk, en kråke kom også for sjekke hva som foregikk :) De fleste ble skutt fra mellom 10 og 20 meter pga at jeg satt såpass høyt over "lokkemåkene". Resultatet ble 13 måker og 1 kråke :)

 

2yweh35.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...