Jump to content

Hylsa kleber seg i kammeret. Sauer STR


hopmark

Recommended Posts

Etter løpsskifte på min Sauer 200STR, så fikk jeg litt problemer med de hjemmeladet patronene. Hadde S&L løp ifra før og det kjøpte jeg også nå.

 

Det som er problemet er at ca 2 av 10 skudd kleber seg i kammeret etter jeg har skutt og jeg må bruke litt makt for å få løsnet patrona. Og samme problemet får jeg ved førstegangsladet patroner. Problemet gjelder bare når den skal ut.

Er normale ladninger jeg opererer med også.

 

Hva skal jeg gjøre? Har ikke vært borti problemet før nyløpet kom. Bruker redding neck sizer med løse bushinger. Eneste jeg ikke har gjort er å prøve Full length sizer for det har jeg ikke dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Kammeret er en sannsynlig grunn. At det ikke er 100% på alle måter.

 

Men det er andre muligheter og.

1) du har samme ladning som før, før hadde du en slitt pipe som sannsynligvis var mer slitt og hadde mer friflukt, var større i indre diameter, osv. Dette er ting som gjør at du sannsynligvis kunne lade hardere før det var max og du fikk trykktegn som klebing osv. Har du målt hastighet på samme ammunisjon i gammelt vs nytt løp? Noen uvanlige hastigheter på noen av løpene?

2) det nye løpet kan være trangere enn std, ha kortere friflukt enn std, osv, noe som gir høyere trykk enn vanlig. Om du har samme symptomene med fabrikkammunisjon så har du iallefall luket ut at det er hjemmeladingene dine. Her kan du gjøre samme sjekken som i pkt 1.

3) hylsene dine er ikke helpresset og skutt i et annet kammer? dette kan være en grunn det og.

 

Hvordan hylsetype bruker du, og hvilken ladning?

Link to comment
Share on other sites

Skal på banen å teste på nytt nå snart, fikk låne meg en ny bushing i 290. Prøv å se om det hjelper å presse halsen mere. Brukt 291 ifra før, så den har kanskje begynt å bli slitt den å. Har presset noen 1000 med den nå. Så vi får se.

 

Våpensmia sa at S&L pipene ligg midt i tolleransen på kammeret, så de er ganske trang. Sauer pipene låg opp i mot max tolleranser, så de er litt "rommere" i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Har så å si helt lik hastigheter på gammelt og nytt løp. Ingen store forskjeller.

 

Nye fabrikkskudd går helt fint, bruker Lapua 8,0g i 830 m/s.

 

Baneladning jeg bruker:

 

Lapua hylser

N150 krutt

40,8 grain

8,0 grams Scenar

COL 77,5

 

Hylsene jeg har brukt i senere tid er 1 gangsskutt og skutt i ny løpet.

Link to comment
Share on other sites

Bare hylser som er engangsskutt jeg har brukt nå.

 

Ser ut for at problemet er løst, gikk ned til 290 bushing i neck sizern min nå. Akkurat kommet fra banen og jeg har skutt en 35 skudd og ingen tegn til at hylsa klebet seg på de 35 skuddene. Er nok et veldig trangt kammer på dette løpet.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo alltids en risiko for klebing ved å necksize hylser skutt i ei godt brukt pipe, for så å putte de i ei ny pipe. Det er vel statistisk korrekt at ei pipe som har fått 5-6-7000 skudd gjennom seg gjennomsnittlig er rommere i kammeret enn ei som er ny.

 

Dette er grunnen til at jeg fullsizer alle patroner som jeg bruker til felt/baneskyting. Plutselig skal kona bruke det i si børse som har litt nyere pipe, ellers så skifter jeg pipe fra bane til feltpipe, men skal trene litt bane imellom uten at jeg gidder skifte pipe igjen etc etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo alltids en risiko for klebing ved å necksize hylser skutt i ei godt brukt pipe, for så å putte de i ei ny pipe. Det er vel statistisk korrekt at ei pipe som har fått 5-6-7000 skudd gjennom seg gjennomsnittlig er rommere i kammeret enn ei som er ny.

 

Dette er grunnen til at jeg fullsizer alle patroner som jeg bruker til felt/baneskyting. Plutselig skal kona bruke det i si børse som har litt nyere pipe, ellers så skifter jeg pipe fra bane til feltpipe, men skal trene litt bane imellom uten at jeg gidder skifte pipe igjen etc etc etc.

 

 

Man gjør nå mest mulig for å slippe å helpresse hylsene hver gang da, man sliter nå ut hylsene mye raskere enn at man bare neck sizer på de.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ny sauer like før LS i bodø, å den hadde jeg samme problemet med. Men der var selv helt ny ammo trang å få ut (norma/lapua).

Var hos børsemaker der med den å der fikk jeg beskjed om å sende den inn til polering/brotsjing.

Jeg måtte ganske ofte slå opp ladde arma for å få ut tomhylsa. Ganske så irriterende.

Link to comment
Share on other sites

Man gjør nå mest mulig for å slippe å helpresse hylsene hver gang da, man sliter nå ut hylsene mye raskere enn at man bare neck sizer på de.

Skaff deg et par rekruttskyttere som får kjøpe Norma rekrutt fabrikkammo til 2,50 pr smell - da slipper du å slite med tilgang til hylser... :)

Forøvrig skjønner jeg poenget ditt, og hvis man bare "koseskyter", så er det jo ikke farlig med klebing. Men derimot på feltskyting og baneskyting med korte skytetider - da er det ikke bare irriterende, men prestasjonshemmende. Og skyting er vanskelig nok fra før av... :roll:

Her i huset er vi voksne brukere av noen tusen skudd i løpet av et år, og da er enkelhet et godt prinsipp. Derfor helpresser jeg alltid, og har full fleksibilitet. :)

Link to comment
Share on other sites

2,50 pr smell?? Tror ikke rekruttene her betaler så lite for ammunisjonen ifra Norma. Er ikke tilgangen av hylser som er problemet.

 

Ingen koseskyting her nei, driver aktivt med både felt og banskyting, så da bør alt være iorden og heller konsentrere seg om å bli en bedre skytter:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...